Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
Kamion a dél-angliai Dover város kikötőjében 2020. január 16-án. A doveri a Brit-szigetet a kontinentális Európával összekötő legjelentősebb kikötő, amelyen nagy mennyiségű teher- és utasforgalom halad át. Az Egyesült Királyság uniós tagságának megszűnését követően (Brexit) torlódásra lehet számítani a vámkezelés és egyéb határellenőrzések esetleges visszaállítása miatt. A brit kilépés jelenleg érvényes határnapja 2020. január 31.
Nyitókép: MTI/EPA/Will Oliver

Brit gyártók: káros a kormány brexitpolitikája

Áremelésekkel járhat a brexit – erre figyelmeztettek brit vállalkozások. Az előzmény az, hogy a brit pénzügyminiszter azt mondta, a kilépés után a szigetország nem igazodik majd az európai szabványokhoz.

Aggasztja a brit cégeket, hogy a Johnson-kormány nagyon lazára akarja venni a kapcsolatot az Európai Unióval a közelgő brexit után.

Sajid Javid pénzügyminiszter a napokban kissé harcosan fogalmazva azt mondta: London nem lesz „szabályátvevő” és hogy a brit cégeknek a 2016-os brexit népszavazás után három évük volt, hogy felkészüljenek a kilépésre. Ha ezt eddig nem tették meg, akkor tegyék meg most – sugallta.

"Nem leszünk a közös piac és nem leszünk a vámunió része és az év végéig kilépünk ezekből"

– mondta. Megjegyzései enyhén szólva nem arattak osztatlan sikert a brit vállalatok körében.

Az Élelmiszer- és Italszövetség nevű ágazati szervezet szerint áremelkedéseket hozhat az év végére az a tény, hogy a brit kormány nem akar majd az EU-normákhoz igazodni a kétoldalú kereskedelemben.

"Ez az akadálymentes kereskedelem halála lesz.

Új és drága ellenőrzési procedúráknak kell majd alávetnünk magunkat” – mondta képviselőjük. A Brit Iparszövetség nevű munkaadói érdekvédelmi szervezet pedig azt mondta: állások elvesztésével járhat a kormány elképzelése.

A legharcosabban a brit autó- és repülőgépipar tiltakozott. Az ő szervezetük szerint „több milliárd fontos kár éri a brit gazdaságot és ipart” és a fogyasztók kevesebb kocsi közül választhatnak majd.

"El kell kerülni a drága vámokat és más, a határok mögött akadályokat a brit és európai piacokhoz való hozzáférésben"

– mondta Mike Hawes, az Gépjárműgyártók és Kereskedők Társaságának vezérigazgatója.

Egy helyi lap szerint Javid visszatáncolt Boris Johnson decemberi kampányígéretétől. A később újraválasztott kormányfő azt mondta az észak-angliai Nissan-gyár dolgozóinak, hogy az Uniós kilépési egyezmény garantálja a szabványok betartását és így megvédi a gyárat és az állásokat.

A jelenlegi szabályozás értelmében az autógyártók egy tanúsítvánnyal a birtokukban értékesíthetik termékeiket a brit és az európai piacon. Ezt azért kapják meg, mert például a szigorú kibocsájtási és biztonsági szabványoknak megfelelő módon gyártják le a kocsikat.

Ha a britek külön szabályozást vezetnek be és feladják az európai szabványokat, akkor a brit gyártóknak külön tanúsítványt kell majd beszerezniük ami felpumpálja költségeiket.

A repülőgépgyártó ágazat egyik vezető illetékese a Financial Timesnak nyilatkozva szintén bírálta Javid pénzügyminiszter megjegyzéseit:

"Meglepett bennünket, hogy mennyire nyers volt a kijelentés.

Lehet, hogy helyezkedik a kormányátalakítás előtt? Ha tényleg ez a hivatalos álláspont, az nem sokat segít. Szükségünk van az Európai Unióhoz való igazodásra a repülésbiztonság és a vegyi anyagokra vonatkozó irányelv, a Reach esetében is" – mondta, neve elhallgatását kérve.

A Brit Iparszövetség pedig úgy fogalmazott: "lehet, hogy egyes ágazatok számára előnnyel járhat a brit állam jövőbeli joga, hogy eltérjen az EU-szabályozástól. Ugyanakkor arra sürgetjük a kormányt, hogy ezt a jogot ne kötelességként fogja fel".

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Az amerikai elnök teljes olajblokádot hirdetett Venezuela ellen, hadihajókkal zárná el az ország fő bevételi forrását. Szakértők szerint a gazdasági nyomás egyedül nem biztos, hogy elég lesz a rendszer megdöntéséhez.

Az EU nem ezt az utat tervezte Ukrajna támogatására - Merz ennek ellenére elégedett

A zárolt orosz vagyon érintetlen maradt, a tagállamok három kivétellel Ukrajna 90 milliárd eurós támogatásában állapodtak meg. Legalábbis a nyilvánosság előtt ezzel a német kancellár is elégedett volt, noha az eredményhirdetésig az ellenkezőjét remélte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

A családi pótlék történetéről szóló kétrészes cikksorozatunk első részében a családi pótlék kialakulását tekintettük át egészen a rendszerváltásig. Ennek a támogatásnak a története jól mutatja, hogyan lett egy szűk körű, szociális indíttatású juttatásból olyan univerzális ellátás, amely évtizedeken át jelentős segítséget nyújtott a magyar családoknak. A 20. század során a jogosultak köre folyamatosan bővült, egyes időszakokban a családi pótlék a háztartások bevételének meghatározó részét képezte. A nyolcvanas évek végére pedig elérte a csúcspontját: minden gyermek után, munkaviszonytól függetlenül járt, és összege viszonylag jelentősnek számított. Mindez azonban éles kontrasztban áll a jelenlegi helyzettel, amikor az összeg évtizedek óta változatlan, és reálértékben szinte eltűnt a családok költségvetéséből. Felmerül a kérdés: hogyan jutottunk el idáig, és milyen társadalmi, gazdasági tényezők vezettek ahhoz, hogy a családok egykori védőhálója mára szinte jelképes támogatássá zsugorodott?

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×