eur:
411.18
usd:
392.45
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Nyitókép: Pexels

Sajátos megoldással enyhítenének a bénító sofőrhiányon Szlovákiában

Vészesen kevés a gépjárművezető Szlovákiában. Az adóterhek miatt a vállalatok képtelenek magasabb fizetést adni a sofőröknek. A szlovákiai fuvarozókat tömörítő ČESMAD adatai szerint, míg Szlovákiában sofőrök ezrei hiányoznak, addig jelenleg 7-8 ezer gépjárművezető dolgozik külföldön. A pozsonyi tömegközlekedési vállalatnál is hasonló a helyzet: a sofőrhiány miatt kénytelenek ukrán munkavállalókat alkalmazni.

Komoly gonddal néznek szembe a szlovákiai fuvarozócégek: nincs, ki vezesse a járműveiket. A sofőrhiány miatt néhány vállalatot a csőd fenyeget. Az ágazat képviselői azt mondják,

a jelenleginél magasabb bért nem tudnak fizetni az alkalmazottaiknak a magas adóterhek miatt.

Pavol Hudák, a fuvarozó társaságokat tömörítő ČESMAD társulás alelnöke a megoldást abban látja, hogy az állam tekintsen el a sofőröknek fizetett úgynevezett zsebpénz megadóztatásától. Ez a nem kötelező, önkéntes alapon működő hozzájárulás ez évtől adóköteles, ám a fuvarozók többsége kifizette a sofőrjeinek, mert attól tartottak, hogy ha nem növekedik azok bevétele, más munka után néznek, esetleg külföldre távoznak. Összehasonlításképpen:

amíg Németországban a havi zsebpénz elérheti a 200 eurót, addig Szlovákiában akkor is csak 150 eurót kapnának a sofőrök egy hónapban, ha az összeg után nem kéne adózni.

De még a szomszédos Csehországban is jobb a helyzet, mint Szlovákiában.

Az érdekképviselet adatai szerint már eddig is 7-8 ezren vállalnak munkát külföldön hivatásos sofőrként.

Nagyon magas az útadó

Pavol Hudák szerint ha belátható időn belül nem lesz javulás az ágazatban, akkor néhány fuvarozó társaság a csőd szélére sodródhat. A ČESMAD a héten tárgyalásokat folytatott a pénzügyminisztérium államtitkárával, akitől azt az ígéretet kapták, hogy Peter Kažimír pénzügyminiszter elé tárják az ügyet, és ismertetik vele a fuvarozók panaszait.

A fizetések emelése akkor is lehetségessé válna, ha csökkenne az útadó, amely a második legmagasabb az Európai Unió tagállamai közül.

Egy 40 tonnás kamion esetében közel 2200 euró, míg például Ausztriában ennek az összegnek a fele, Dániában pedig csupán a negyede.

„Nem várunk csodát, nem gondoljuk, hogy valaki varázsütésre a felére csökkenti a kiadásainkat, de szükség van a változásra ahhoz, hogy meg tudjuk tartani a sofőrjeinket” – mondta a fuvarozók érdekképviseletében Pavol Hudák.

A sofőrhiány nemcsak a szlovákiai teherszállítókat veszélyezteti, a fővárosban autóbusz- és villamosvezetőből is kevés van. A pozsonyi tömegközlekedési vállalat bejelentette, hogy a hetek óta tartó toborzókampány ellenére sem jelentkezett kellő számú érdeklődő, ezért kénytelenek több tucat ukrán munkavállalót alkalmazni.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×