A kormányok egyre inkább vonakodnak a légicégek megmentésétől, mert a hitelválság miatt megszorításokat kell bevezetniük a gazdaság más ágazataiban - írja a Businessweek. A SAS skandináv, az ír Aer Lingus, a portugál TAP, a lengyel, magyar és cseh légitársaságok állami támogatói értésre adták, hogy csökkenteni akarják a közvetlen hozzájárulást és külső befektetőket keresnek.
A SAS különösen megsínylette a barcelonai székhelyű Spanair összeomlását, mert 11 százalékos részesedése van benne - a skandináv cég részvényeinek ára egy ponton 10 százalékot esett hétfőn.
A rivális eltűnésével a spanyol útvonalakon amúgy is erős diszkont-légitársaság, a Ryanair nyerhet, amelynek megugrottak a részvényei és amely átvenné a Spanair néhány útvonalát.
Egyes szakértők szerint már rég megértett az idő a "konszolidációra" - azaz a veszteséges légivállalatok eltűnésére, vagy beolvasztására. "Furcsa, hogy ezek a zombi-légitársaságok hogyan tudtak idáig fennmaradni, annak ellenére, hogy évről évre veszteséget termeltek. Egy hagyományos légicégnek évi 50 millió utasra van szüksége, hogy elfogadható szintre csökkenjenek a költségei" - mondta Heinrich Grossbongardt, repülési ügyekkel foglalkozó tanácsadó.
A Spanair azután ment csődbe, hogy a katari légitársaság leállította a fúziós tárgyalásokat, a katalán regionális kormányzat pedig közölte, nem ad több pénzt. Az adósság gondokkal küzdő és megszorításokat bevezető Spanyolországban Katalónia a második, leginkább eladósodott régió.
Közel-keleti cégek egy év alatt két európai vállalatban is részt szereztek, a katariak egy luxemburgi szállítócég, az Etihad pedig az Air Berlin diszkontcég harmadát szerezte meg. Az Etihadot hírbe hozták az ír nemzeti légitársaság, az Aer Lingusszal is: az ír kormány IMF-kötelezettségei miatt 2 milliárd euróhoz kíván így jutni a részvénypakett eladásával - bár ezt a kabinet cáfolta.
A közel-keleti, és gyakran az állami olajjövedelmekből támogatott légitársaságok megpróbálják felvásárolni a megroggyant európai cégeket, hogy azokkal szállítsák utasaikat épülő csomópontjaikra. A cél az, hogy meggyengítsék a világ legnagyobb átszálló-reptere, a londoni Heathrow dominanciáját. A Businessweek megemlíti, hogy a lengyel és a cseh légitársaság, valamint a magyar Malév is befektetőket keres, a portugál TAP-ot pedig heteken belül piacra dobják. Úgy tűnik, hogy a nagy európai légitársaságok ugyanakkor nem érdeklődnek majd irántuk.
Nem tétovázott a rendőr, odavert a csavarkulccsal