eur:
397.71
usd:
367.71
bux:
89971.53
2025. március 22. szombat Beáta, Izolda
Nyitókép: Unsplash

A "bemondta a tévé" még mindig működik Magyarországon

Összességében alacsony az egyes médiumokba vetett bizalom, de még mindig a televíziónak a legjobb a megítélése Magyarországon, a legkevésbé hitelesnek ezzel szemben a nyomtatott sajtót tartják az emberek - derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) számára a hazai médiatudatosságról és a médiába vetett bizalomról készített friss kutatásból. Utóbbi a 18-29 évesek körében a legmagasabb bármelyik médiumot tekintve, minél idősebb valaki, annál kritikusabban szemléli a különböző felületeket.

Az NMHH kommunikációs igazgatósága azt közölte pénteken az MTI-vel, hogy a legtöbbet fogyasztott médium a televízió: a 18-79 éves lakosság 71 százaléka naponta bekapcsolja, ezt követi a közösségi média (66 százalék) és jóval kevésbé népszerű az online vagy nyomtatott sajtó.

Az NMHH felmérése szerint valamilyen felületen szinte mindenki rendszeresen fogyaszt médiatartalmat, csupán a 18-79 éves lakosság 8 százaléka jelezte, hogy egyik médiumot sem nézi, olvassa vagy hallgatja naponta.

A televízió a legmegbízhatóbbnak ítélt médium, míg a nyomtatott sajtót tartják a legkevésbé hitelesnek; a bizalom a 18-29 éveseknél a legmagasabb bármelyik médiumot tekintve, minél idősebb valaki, annál kritikusabb.

A kifejezetten politikai hírek esetében is őrzi vezető helyét a televízió: a lakosság harmada tartja a legmegbízhatóbbnak, érdekes ugyanakkor, hogy

a megkérdezettek 72 százaléka minősítette elfogultnak

- írták.

A kutatás szerint a politikai híreknél a tévé után az online híroldalakat tartják a legmegbízhatóbbnak a magyar médiafogyasztók.

Az elfogultság és a megbízhatóság tehát nem mond ellent egymásnak: még a legkevésbé elfogultnak tartott közösségi média esetében is csupán a megkérdezettek fele nyilatkozott kedvezően - írták, hozzátéve, ugyanakkor erős igény mutatkozik arra, hogy a média a lehető legnagyobb mértékben független legyen a politikai híreknél, 78 százalék tartja ezt fontosnak.

Úgy folytatták, hogy a dezinformáció terjesztésében egyértelműen kiemelkedik az online média, és a felnőtt magyar lakosság döntő többsége, 90 százaléka találkozott már hamis információval; 86 százalékuk online híroldalon vagy közösségi médiában bukkant ilyen hírekre, melyek háromnegyede politikai témájú volt.

Az álhírek felismerésének képessége az életkor előrehaladtával csökken, és az iskolai végzettség növekedésével nő.

A vélt vagy valós dezinformációt ugyanakkor csak elenyésző számban, az esetek 4 százalékában jelentik be az emberek az adott platformon - közölték.

A mesterséges intelligencia szerepét a médiában a felnőtt magyar lakosság nagy arányban semlegesnek értékeli.

A pozitívumok között a munkához szükséges idő csökkenése áll az élen, a negatívumok között pedig az álhírek készítését és terjesztését említették a legtöbben.

A teljes kutatás elérhető az NMHH honlapján.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk

Itt a tavaszi allergiaszezon – figyeljen az is, aki most nem allergiás

A tavaszi allergiák és a tünetek a teljes magyar lakosság csaknem tíz százalékát érintik, néhány éven belül pedig akár 20-25 százalék is lehet ez az arány – mondta az InfoRádióban Nékám Kristóf. Az allergológus szerint érdemes akkor is elmenni az orvoshoz, ha valaki nem tudja biztosan, mire allergiás, mert teszttel egyszerűen és gyorsan ki lehet mutatni.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.24. hétfő, 18:00
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet vezetője
Závecz Tibor a Závecz Research Piac- és Társadalomkutató Intézet ügyvezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×