0
2024. augusztus 5. hétfő Krisztina
26 January 2024, Brandenburg, Ribbeck: A suspected meteorite fragment lies in a paper handkerchief. The fragment was found by four Polish meteorite hunters in a field near Ribbeck. According to an expert from the Museum fĂźr Naturkunde Berlin, the find most likely came from the asteroid that fell over Brandenburg. The tiny asteroid 2024 BX1 burned up near Berlin on Sunday night. Photo: Cevin Dettlaff/dpa (Photo by Cevin Dettlaff/picture alliance via Getty Images)
Nyitókép: Cevin Dettlaff/picture alliance via Getty Images

Kiszámolták, mikori a Berlinnél becsapódott bűzös meteorit

A januárban Berlin közelében talált meteorit mintegy 4,5 milliárd éves, és az aubritok ritka osztályába tartozik a Meteoritics & Planetary Science című folyóiratban megjelent cikk alapján.

A 2024 BX1 jelű kicsiny aszteroida január 21-én Berlin közelében égett el. Darabjai a német főváros körül, Brandenburg tartomány Havelland régiójában hullottak a földre, és sokat sikerült összeszedni tudósoknak és gyűjtőknek.

A brandenburgi Ribbeck, Berge és Lietzow települések közelében egy 1,5 x 10 kilométeres területen szétszórva 202 darab, összesen 1,8 kilogramm tömegű szilánkot szedtek össze. A meteorit a lelőhely alapján a Ribbeck nevet kapta.

A vizsgálatok alapján a Ribbeck a magnéziumban és szilíciumban gazdag aubritok rendkívül ritka osztályába tartozik. A Ribbeck különleges státuszt tölt be ebben a ritka osztályban, mivel a kőzet kivételesen nagy arányban tartalmaz szilikátokat.

A kutatócsoport feltételezése szerint a Ribbeck körülbelül 4,5 milliárd éves, és a Mars és a Jupiter közötti aszteroidaövből származik. Magyarázatot találtak a darabkák által árasztott intenzív záptojásszagra is, amelyet az ásványi anyagok és a hó, azaz az olvadás következtében keletkezett víz közötti kémiai reakció, az így keletkezett hidrogénszulfid okozott.

Csak három sportágban versenyeznek magyarok hétfőn

Atlétikában, vitorlázásban és vízilabdában versenyeznek magyarok az olimpia (számunkra) legcsendesebb napján. Az eddigi napokhoz képest kevesebb magyar szerepel a párizsi olimpia tizedik versenynapján.
2024.08.05. hétfő, 18:00