2024. május 3. péntek Irma, Tímea
Black hole in space. Abstract background.
Nyitókép: Arndt_Vladimir/Getty Images

Az eddig gondoltaknál sokkal közelebb is lehetnek fekete lyukak a Földhöz

A Földhöz legközelebbi fekete lyukat eddig 1560 fényév távolságúnak gondolták, egy új tanulmány szerint azonban alig tizedennyire, 150 fényévre lehet több másik.

Egy, a Monthly Notices of the Royal Astronomical Society folyóiratban megjelent tanulmány szerzői arra jutottak, hogy a korábban véltnél jóval közelebb, mindössze 150 fényév távolságban is létezhetnek fekete lyukak – számolt be az Euronews.

Az Európai Űrügynökség (ESA) Gaia missziójának adatai alapján a tudósok idáig úgy gondolták, hogy a két legközelebbi ismert fekete lyuk a Gaia BH1 és a Gaia BH2, amik 1560, illetve 3800 fényévre találhatóak a Földtől.

Több is lehet belőlük

A Padovai Egyetem és a Barcelonai Egyetem tudósai szimulációk segítségével követték nyomon a tőlünk mintegy 150 fényévre lévő Hyades nyílt halmazban lévő csillagok mozgását és fejlődését.

A nyílt csillaghalmaz több száz vagy több ezer csillag együttese, amiket a gravitációs vonzás lazán összetart, és amiknek bizonyos tulajdonságaik, például koruk vagy kémiai összetételük hasonló.

A szimuláció eredményeit összehasonlították a Hyades csillagainak tényleges helyzetével és sebességével, amik pontosan ismertek az ESA Gaia műholdjának megfigyelései alapján – olvasható.

„Szimulációink csak akkor képesek egyidejűleg megfelelni a Hyades tömegének és méretének, ha a halmaz középpontjában több fekete lyuk létezik, vagy létezett”

– nyilatkozta Stefano Torniamenti, a Padovai Egyetem posztdoktori kutatója, a tanulmány egyik szerzője.

A Hyades-halmaz jelenlegi tulajdonságait akkor sikerült a legjobban reprodukálni, ha két vagy három fekete lyuk szerepelt a szimulációkban, bár a kutatók szerint azok is jó egyezést adnak, amikben a halmazból „kidobott” objektumok szerepeltek.

Tehát az eredmények arra utalnak, hogy léteznek fekete lyukak a halmazban, vagy ahhoz nagyon közel. Ha a számítások igazolódnak, azzal az objektumok a Naprendszerünkhöz legközelebbi fekete lyukakká válnának.

„Ez a megfigyelés segít megérteni, hogy a fekete lyukak jelenléte hogyan befolyásolja a csillaghalmazok fejlődését, és hogy a csillaghalmazok hogyan viszonyulnak a gravitációs hullámforrásokhoz” – mondta Mark Gieles, a Barcelonai Egyetem Kvantumfizikai Tanszékének munkatársa.

Rendkívüli belpolitikai vihar lett egy atomerőműves cikkből Németországban

A havonta megjelenő, elemzésekre, illetve háttérjelentésekre összpontosító népszerű Cicero című magazin azt állította, hogy az atomerőművek egy évvel ezelőtti végleges leállításáról született döntés meghozatala előtt kulcsfontosságú szakértői információkat hallgattak el az atomenergia alkalmazásának legfőbb ellenzője, a zöldpárti gazdasági miniszter előtt.