2024. május 3. péntek Irma, Tímea
Nyitókép: Pexels.com

Ha ezért nem ragadunk fogkefét, semmiért – új kutatás látott napvilágot

Amerikai kutatók összefüggést talált a fogínybetegségek és bizonyos agyi rendellenességek között.

Egyre több kutatás erősíti meg, hogy a szájbetegségek nem maradnak a szájon belül, a baktériumaik szerepet játszanak olyan betegségekben, mint például a vastagbélrák vagy a szívrendellenességek. S ha ez még nem volna elég, a massachusettsi Forsyth Intézet kutatói

összefüggést találtak a fogágybetegségek és az úgynevezett amiloid plakk kialakulása között. Ez utóbbi az Alzheimer-kór jellegzetes mutatója

– számolt be a Hvg.hu.

A vizsgálatok során kiderült, hogy a fogágybetegségek változásokhoz vezethetnek a fehérvérsejtek egy fajtájában, az úgynevezett mikrogliasejtekben, amiknek az a feladatuk, hogy védjék az agyat a kognitív hanyatláshoz és a sejthalálhoz kapcsolódó amiloid plakktól, azzal, hogy megemésztik ezeket.

A kutatók laboratóriumi egereket vizsgáltak, akiknél ínybetegséget okoztak, és így követték nyomon a baktériumok vándorlását. Amikor szájbaktériumok – áthatolva a vér/agy gáton – elérték a mikrogliasejteket, túlzottan stimulálódtak, sokat ettek, elhíztak és már nem tudták megemészteni a plakk-képződményeket – olvasható.

„Tanulmányunk azt sugallja, hogy az ideggyulladás és a neurodegeneráció megelőzése érdekében kulcsfontosságú a fogágybetegségekkel összefüggő szájgyulladás kezelése. A száj a test része, és ha nem vigyázunk a szájüregi gyulladásokra, akkor nem tudjuk megakadályozni az olyan betegségek kialakulását, mint amilyen például az Alzheimer-kór” – írják a kutatók a Journal of Neuroinflammation folyóiratban.

Ez volt az első alkalom, hogy a kutatók fogágybetegséget okoztak egérspecifikus baktériumokkal, és így tanulmányozhatták a szájüregi mikrobiom agyra gyakorolt hatását. Az azonos fajú baktériumok és sejtek révén így egy lépéssel közelebb kerültek ahhoz, hogy embereken is megfigyeljék ezt a folyamatot.

Szép pluszban zárt Amerika

Vegyes mozgásokat láttunk ma a nemzetközi részvénypiacokon, Európában a befektetők a Fed tegnapi üzeneteit emésztették, miközben tovább dübörgött a gyorsjelentési szezon is, például Európa legnagyobb cége, a gyógyszergyártó Novo Nordisk, valamint a Shell is ma jelentett - mindkét cég megverte az elemzői profitvárakozásokat. A vezető amerikai indexek egy százalék körüli pluszban fejezték be a napot. Ezzel a mai napi izgalmaknak még nincs vége, hiszen az amerikai zárás után jelent majd az Apple is, amely jelenleg a világ második legértékesebb cége a Microsoft után.