0
2024. május 1. szerda Fülöp, Jakab
This is an artist’s impression of a massive, newly forming exoplanet called AB Aurigae b. Researchers used new and archival data from the Hubble Space Telescope and the Subaru Telescope to confirm this protoplanet is forming through an intense and violent process, called disk instability. Disk instability is a top-down approach, much different from the dominant core accretion model. In this scenario, a massive disk around a star cools, and gravity causes the disk to rapidly break up into one or more planet-mass fragments.AB Aurigae b is estimated to be about nine times more massive than Jupiter and orbits its host star over two times farther than Pluto is from our Sun.
Nyitókép: NASA, ESA, Joseph Olmsted (Space Telescope Science Institut)

Régi elméletet tehet zárójelbe ez az új felfedezés a világűrben

"Bébi Jupiterre" bukkantak a tudósok, és ez ellentmond annak a régi elméletnek, mely a Jupiterhez és a Szaturnuszhoz hasonló gázóriások létrejöttét magyarázza.

Kialakulóban lévő óriás gázbolygót fedezett fel két ausztrál tudós. Nemzetközi csapatuk együttműködésével sikerült felvételeket készíteniük a Földtől nagyjából 500 fényévnyire kialakuló gázóriásról.

A "Jupiter-szerű bolygó" felfedezése segíthet megválaszolni a régi kérdést a bolygók eredetéről a Sydney-i Egyetem (USYD) asztrofizikusa, Peter Tuthill és kutatótársa, Barnaby Norris szerint.

"Rendkívül izgalmas. Évek óta reméljük, hogy rátalálunk egy kialakulóban lévő fiatal bolygóra" - magyarázta Norris a Hszinhua hírügynökségnek.

A kutatók a Conversation című online tudományos portálon kedden azt írták, "ritka babafotójukkal" a becslések szerint akár kétezer Celsius-fokon izzó, Naprendszeren kívüli képződményt fedeztek fel, por és gáz vastag örvényétől körülvéve.

A felfedezést a hawaii Subaru űrtávcső és a Hubble teleszkóp segítségével tették.

"Óriási kihívás volt, mivel a bolygó hihetetlenül halvány és rendkívül messze van. A nagy kérdés az volt, hogyan lehetünk biztosak abba, hogy születőben lévő bolygót látunk, nem pedig egy különösen sűrű porcsomót" - magyarázta Norris.

A megoldás kulcsa, hogy a bolygó a gyors, erőteljes kialakulási folyamat energiája miatt vörösen izzik. A különböző színekben készült képeket összehasonlítva sikerült észrevennünk az árulkodó izzást - tette hozzá.

A felfedezés ellentmond a magkiválás hosszú ideig fennálló elméletének, mely a Jupiterhez és a Szaturnuszhoz hasonló gázóriások létrejöttét magyarázza.

Az elmélet szerint a bolygók a "gazdacsillagok" közelében keletkeznek, amikor porszemek tapadnak össze egyre nagyobb szemcsékké, majd kavicsokká, később kövekké, melyek bolygókezdemények zuhatagává vagy bolygócsírává (planetezimállá) alakulnak.

Az utóbbi években azonban a csillagászok észrevettek, hogy egyes ősi bolygók nem ezt a folyamatot követik, mivel gazdacsillaguktól túl távolt keringenek ahhoz, hogy - Tuthill és Norris szavaival - "bolygóképződésben vehessenek részt". Ráadásul a csillagászok nem tudták megmondani, valójában hogy alakultak ki az ilyen bolygók, mivel ezek több milliárd évesek.

Az újonnan felfedezett bolygó azonban fiatal, ám ugyanilyen távol esik gazdacsillagától, az AB Aurigae-től. Összehasonlításképpen 93-szor messzebb kering, mint a Föld a Naptól.

A két tudós azt reméli, az AB Aurigae b névre keresztelt bolygó új ismeretekkel, és végül új elmélet születésével is szolgálhat néhány bolygó eredetéről.

Dobrev Klára a Ligetben: "fogd be a szádat, magyar dolgozó, mert különben kirúgunk, ezt üzeni Orbán Viktor kormánya"

Európai fizetéseket, európai nyugdíjat, európai egészségügyet, európai béreket sürgetett a Demokratikus Koalíció, az MSZP és a Párbeszéd európai parlamenti (EP-) listavezetője szerdán Budapesten. Dobrev Klára közölte, erős Európát akar, amely minden magyarra tud vigyázni, akkor is, ha a kormánnyal szemben kell megvédenie őket.
2024.05.02. csütörtök, 18:00