INFORÁDIÓ
Júlia, Rita

termodinamika

tudomány

idő

Budapest, 2018. október 27. Egy nő átállítja faliórájának mutatóit 2018. október 27-én. A téli időszámítás október 28-án hajnali 3 órakor kezdődik, az órákat akkor hajnali 2 órára kell visszaállítani. MTI/Mohai Balázs

Megtették azt, ami elvileg lehetetlen - ezt állítja egy nemzetközi tudóscsoport

Nem kevesebbet állítanak, mint azt, hogy gyakorlatilag visszafordították az időt.

Egy nemzetközi tudóscsoportnak sikerült visszaállítania egy kvantumszámítógép állapotát a másodperc egy tört részével korábbira, amivel egy jelentős lépéssel közelebb kerültek annak bizonyításához, hogy az "idő nyila" visszafordítható - olvasható a Scientific Reports című tudományos folyóiratban közzétett tanulmányban.

"Mesterségesen előidéztünk egy olyan állapotot, amely az idő termodinamikai nyilával ellentétes irányba fejlődik"

- idézte Gorgyej Leszovikot, a Moszkvai Fizikai és Műszaki Intézet kvantuminformációs technológiai laboratóriumának (MIPT) kutatóját, a tanulmány vezető szerzőjét az intézet honlapján közzétett közlemény.

A moszkvai intézet, a zürichi Műszaki Egyetem és az amerikai Argonne Nemzeti Laboratórium kutatói tanulmányukban az IBM egy két kvantumbites számítógépét egy jóval bonyolultabb állapotból visszaküldtek egy egyszerűbbe, amivel megsértették a termodinamika második törvényét, amely kimondja, hogy minden valóságos folyamat irreverzibilis, azaz egy zárt rendszer csak statikus maradhat vagy idővel a rendezetlenség állapota felé fejlődik.

Ezzel gyakorlatilag bemutatták az idő visszafordítását.

A tanulmány azt is jelzi, hogy az egyes részecskék időbeli visszafordítása valószínűtlen. Egyetlen elektron izolálása után és annak kiszámításával, hogy mennyi idő kellene viselkedésének véletlenszerű megváltoztatásához a természetben, a tudósok azt találták, hogy szükség lenne az univerzum teljes élettartamára ahhoz, hogy ez a jelenség egyetlenegyszer megtörténjen a másodpercenként tanulmányozott 10 milliárd elektronnal.

Andrej Lebegyev, a tanulmány másik társszerzője szerint az időt visszafordító algoritmus hasznos lehet a kvantumszámítógépek még pontosabbá tételéhez.

Nyitókép: MTI/Mohai Balázs