2024. április 26. péntek Ervin
Komoly gond derült ki az embereken is alkalmazott csodamódszerről

Eddig ismeretlen mellékhatásokkal járhat az egyre meghatározóbb génszerkesztési technika, a CRISPR/Cas-9 használata. Egy új tanulmány szerint a módszer alkalmazásával nem várt mutációk jelenhetnek meg.

A "molekuláris olló" 2015-ben az év tudományos áttörése volt, a lényege, hogy pontosan és gyorsan lehet vele azonosítani és szerkeszteni a kiválasztott genomi régiót. Számtalan területen kísérleteznek már vele, de a mellékhatásai még nem egészen tisztázottak. Ennek felderítésében léptek előbbre egy mostani kutatás segítségével.

Itt megnézhet egy videót a CRISPR működéséről:

Kísérletek

Számos kísérletet hajtottak már végre a CRISPR eljárással. A davisi Kaliforniai Egyetem tudósai sertésembriókba ültettek humán őssejteket, hogy úgynevezett kimérákat, ember és sertés genetikai állományát ötvöző embriókat hozzanak létre. A kutatással az átültetésre alkalmas szervek világméretű hiányán akarnak enyhíteni.

Génszerkesztéssel változtatták meg a birkák gyapjának a színét kínai kutatók. A színváltoztatásra irányuló korábbi kísérletek kizárólag egerekre korlátozódtak.

Tavaly egy génsebészeti gyógyítási kísérletbe kezdtek a Szecsuáni Egyetem kutatói: kiiktattak egy gént, amelynek köszönhetően az immunsejtek képesek lesznek legyőzni a ráksejteket. Egy kisbaba leukémiáját az akkori hírek szerint meggyógyították.

A Columbia Egyetem Egészségügyi Központjának kutatói fel akarták térképezni az génszerkesztési eljárás egész genomra gyakorolt hatását. A korábbi, mellékhatásokat vizsgáló kutatások ugyanis számítógépes modellezéssel igyekeztek feltárni, hol fordulhatnak elő mutációk, és csak azokat a területeket ellenőrizték - írta az IFL Science.

A mostani kutatásban két, vakság ellen CRISPR-rel módosított egeret vizsgáltak meg. Miután egész genomjukat szekvenálták (feltérképezték) és összehasonlították a nem módosított egerekéivel, kiderült: a vakságot gyógyították, de a módszer átalakította a gén más részeit is.

Nagyjából 1500 kisebb nukleotid-mutációt, és közel 100 jelentősebb kromoszómavesztést és DNS-meghosszabbodást azonosítottak.

Ezzel együtt nem a CRISPR-módszer használatának felfüggesztését javasolják, hanem azt, hogy sokkal jobban ismerjék meg a kutatók a génszerkesztés mellékhatásait.

Már az egészségügyi rendszereket is veszélyeztetik a kiberbűnözők

A pénzügyi szektor sokkal jobban fel van készülve a különféle kibertámadásokra, mint az egészségügyi szolgáltatók – mondta az InfoRádióban Palicz Tamás egészségügyi kiberbiztonsági szakértő. Arról is beszélt, hogy az utóbbi időben előfordult, hogy bizonyos támadások után teljesen újra kellett szervezni egy-egy kórház vagy egyes estekben egy teljes régió működését.
2024.04.26. péntek, 18:00
Balczó Barnabás
a Magyar Posta vezérigazgatója
Szép csendben egy új háborúba csúszott Európa, amit még nem veszített el

Uniós szintű ellenintézkedéseket javasolnak a kínai „Övezet és Út” kezdeményezéssel (BRI), valamint Oroszország terjeszkedésével szemben. Az Európai Bizottság számára készült jelentés szerint Kína a BRI révén növeli gazdasági és geopolitikai befolyását, valamint azt szorgalmazzák, hogy az EU-nak aktívabb és stratégiai megközelítést kell alkalmaznia nemzetközi partnerségeit illetően, ha diverzifikálni akarja ellátási láncait és kezelni akarja az olyan kihívásokat, mint a klímaválság által kiváltott migráció. A szerencse az, hogy az EU még nem veszítette el teljesen a titkos gazdasági háborút, ráadásul több pénzt sem kell elköltenie, csak uniós szintű összefogásra van szükség.