Olasz restaurátorok, művészettörténészek és szeizmológusok aggodalmukat fejezték ki, hogy ha földrengés rázná meg Firenzét, könnyen ledőlhet Michelangelo mesterműve, a Dávid-szobor.
„Firenze is nagyon érintett, földrengésveszélyes zónában fekszik. Néhány éve volt az egyik nagy földrengés, amikor Assisiben leperegtek a Giotto-freskók a templom faláról. És egy-két évvel ezelőtt is volt egy nagy földrengés a térségben. Ez a régió valóban földrengésveszélyes” - figyelmeztetett Bondár István.
A szakember elmondta, hogy ha egy nagy földrengés éri el Firenzét, akkor valószínűleg a Dávid-szobornak helyet adó épület is megrongálódik. Az pedig nagyobb veszélyt jelent a szoborra, hogy az épület leeső darabjai rongálják meg a szobrot, mint az, hogy a szobor ledől. Az utóbbi probléma ugyanis mérnöki-statikai módon megoldható.
Azt tervezik a szakemberek, hogy egy rengéssemlegesítő talapzatot építenek a Dávid-szobor alá. Ez a módszer eléggé bevett eljárásnak számít – közölte a szeizmológus.
„Azt ugyan még nem hallottam, hogy ezt szobroknál alkalmaznák, de felhőkarcolókat és nagy értékű épületeket ellátnak ilyeneket” - tette hozzá.
„Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy görgőkre helyezik a felhőkarcolót. Amikor földrengéskor nyíró erők keletkeznek, egyszerűen elgördül az épület, és nem történik baja. Nyilván ugyanezt meg lehet csinálni kicsiben is egy szobornál” - magyarázta az eljárást az MTA Geodéziai és Geofizikai Intézetének munkatársa.
A szeizmológus véleménye szerint egy kisebb rengés nem fogja megmozgatni a szobrot, ehhez tényleg egy komoly, nagy rengés kell.
„Legalább hatos vagy annál erősebb földrengés kell ahhoz, hogy komoly károk keletkezzenek”
- véli Bondár István.
A rengéseket semlegesítő talapzatra az olasz kormány 200 ezer eurót ígért, amely még nem érkezett meg.
Lehetne rekonstruálni a Dávid-szobrot
Akár a semmiből is újra lehetne alkotni a mai technikákkal a Dávid-szobrot, ha egy nagy földrengésben elpusztítaná – mondta Szemerey Kiss Balázs, a Magyar Képzőművészeti Egyetem kőszobor restaurátori műhelyének vezetője.
Ez egy életnagyságúnál nagyobb szobor, ami azt jelenti, hogy az emberi méreteknél jóval nagyobb, több mint 5 méter magas – emlékeztetett a szakember.
„Azért a szobor bokája a legsérülékenyebb, mert ez a legkisebb keresztmetszetű tartópontja az alkotásnak. És egyértelmű, hogy a problémák a legszűkebb keresztmetszeten jelentkeznek. Komoly terhelésről van szó, mivel közel öt tonnás a szobor” - mondta Szemerey Kiss Balázs.
A restaurátor emlékeztetett: Michelangelo nagyon jól megválogatta a köveket, amelyekből a szobrait faragta, személyesen ment el a carrarai bányákba és a legjobb minőségű, a legegységesebb tömböket választotta ki a munkáihoz.
„Ám a Dávid-szoborhoz egy már korábban felhasznált kőanyagot használt, vagyis ezt másodkézből kapta, nem az ő választása volt. Elképzelhető az is, hogy volt benne egy olyan ér, amely esetleg kisebb teherbírással rendelkezik, vagy más a szerkezete” - tette hozzá a Magyar Képzőművészeti Egyetem kőszobor restaurátori műhelyének vezetője.
Az olasz szakemberek azért aggódnak, hogy ha földrengés támadna Firenzében, akkor könnyen ledőlhet a szobor, hiszen a bokájánál már eddig is apró repedések jelentkeztek.
A Dávid-szobrot a kontraposzt tartás mintapéldányaként szokás emlegetni.
„A kontraposzt tartás egy olyan nyugalmi tartás, amikor kiegyensúlyozott állapotba kerül az emberi test. Nyilván amelyik lábra terhelődik a súly, az természetesen nagyobb terhelést kap. Ahol pedig jobban terhelődik, könnyebben megsérülhet” - emelte ki Szemerey Kiss Balázs.
„Ha le is dőlne a szobor, létezik korábbról arra példa, hogy akár darabokra esett szobrokat is összeállítanak, és precízen, a törésfelületre illesztve visszaállítják eredeti formájába. Amikor pedig elpusztul egy-egy rész a szoborból, akkor azt is lehet rekonstruálni” - közölte a restaurátor.
„Mivel a Dávid-szobor alaposan kutatott, körbedokumentált, és valószínűleg 3D-s szkennelt változata is létezik, így akár egy az egyben újra létre lehetne hozni, ha teljesen elpusztulna”
- jelentette ki a restaurátori műhely vezetője.
„De természetesen a cél az, hogy az eredeti szobor legyen, az eredeti formájába” - tette hozzá Szemerey Kiss Balázs.