2024. április 25. csütörtök Márk

A klímaváltozás első bizonyítékai!

Az 1980-as években a Földön példa nélküli globális klímaváltozás ment végbe, amelyet ember által előidézett felmelegedés és egy vulkánkitörés okozott - írták brit és svájci kutatók tanulmányukban, amelyben a globális felmelegedést előidéző és kísérő jelenségek hosszú sorát dokumentálták.

A szakemberek szerint a Föld biofizikiai rendszereiben - a légkör felsőbb rétegeitől az óceánok mélyéig, az Északi-sarktól a Déli-sarkig - bekövetkezett hatalmas léptékű változás, vagy "rendszerváltás" 1987 körül összpontosult és az El Chicón mexikói vulkán öt évvel korábbi kitörése idézte elő.

A klímaváltozást olyan jelenségek kísérték, mint a Balti-tengerbe ömlő folyók vízmennyiségének 60 százalékos növekedése vagy az Egyesült Államok nyugati részén tomboló erdőtüzek időtartamának 400 százalékos növekedése.

A szakemberek véleménye szerint a klímaváltozás nem egy fokozatos folyamat, hanem hirtelen növekedések okozta egyetlen változás, és az elmúlt ezer évben bekövetkezett klímaváltozások között az 1980-as évekbeli a legnagyobb mértékű.

"Munkánk ellentmond annak a felfogásnak, amely szerint nagy vulkanikus kitörések csupán a Föld lehűlését idézik elő. A rendszerváltás esetében úgy tűnik, hogy a globális felmelegedés elérte azt a pontot, amikor a vulkánkitörések okozta lehűlés nagyon rövid idő alatt a hőmérséklet gyors emelkedésébe fordult át. A változás gyorsasága jelentős hatással volt sok biológiai, fizikai és kémiai rendszerre világszerte, de különösen nyilvánvaló volt az északi hőmérsékleti térségekben és az Északi-sark körzetében" - idézte Philip c. Reidet a Plymouthi Egyetem professzorát, a Global Change Biology folyóiratban megjelent tanulmány vezető szerzőjét a phys.org tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

Mintegy 6500 meteorológiai állomás adatait felhasználva, klímamodelleket elemezve, számtalan tudóssal konzultálva és tanulmányaikra alapozva a szakemberek bizonyítékokat tártak fel olyan nagy mértékű változásokról, mint az óceánok hőmérséklete, savasodása, a folyóvizek PH-értékének megváltozása, a madarak és növények viselkedésében bekövetkezet változások, a jég- és a hómennyiség változása a sarkvidékeken, a szélirányok megváltozása.

Kimutatták, hogy a rendszerváltás 1984-ben Dél-Amerikában kezdődött és Nyugatról Keletre terjedt, 1985-ben elérte Észak-Amerikát, 1986-ban az Atlanti-óceán északi térségét, 1987-ben Európát és 1988-ban Ázsiát.

Ezek az időpontok egybeesnek olyan jelentős változásokkal, mint például cseresznyefák korábbi virágzása világszerte vagy a kétéltűek kihalásának első jelentős bizonyítékai.

Elemző: az ellenzék erőre kapott, és kezdi elhinni, hogy nem legyőzhetetlen Erdogan

Recep Tayyip Erdogan pártjának veresége a helyhatósági választásokon elsősorban a rossz török gazdasági helyzet következménye – mondta az InfoRádióban a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukács Intézetének tudományos munkatársa. Pénzváltó Nikolett arról is beszélt, hogy az ellenzék jelentős visszaigazolást kapott arra, hogy lehet esélye a győzelemre a következő államfőválasztáson.