Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás

A sportot sem kímélik a légi katasztrófák – az öt legsúlyosabb eset

Kolumbiában lezuhant a labdarúgó Copa Sudamericana döntőjére utazó brazil csapatot, a Chapecoensét szállító repülőgép, a 81 utasból 75-en vesztették életüket. Összeállításunkban bemutatjuk a korábbi hasonló tragédiákat.

A supergai tragédia

1949. május 4-én az akkori legsikeresebb olasz labdarúgócsapat, a Torino a Benfica ellen játszott gálamérkőzést Lisszabonban. Hazafelé tartva a játékosokat és a stábot szállító G212-es repülőgép viharba került, ezért alacsonyabbra ereszkedett, de a Superga-hegynél lezuhant. A gépen tartózkodó mind a 31 ember meghalt, köztük a csapat magyar légiósa, Schubert Gyula, valamint Egri-Erbstein Ernő technikai vezető is. Az együttesből egyedül Suro Toma maradt életben, mivel sérülés miatt nem utazott el a többiekkel Lisszabonba. A Torino a hátralévő meccsekre ifjúsági játékosaival állt ki, de ellenfelei is így tettek, így a csapat a szezon végén bajnok lett.

A müncheni katasztrófa

1958. február 6-án a Manchester United hazafelé tartott, miután idegenben búcsúztatta a BEK-ből a Czvena Zvezdát. A csapatot szállító repülő Münchenben megállt üzemanyagot felvenni, majd megpróbálta folytatni útját. A rossz időjárási viszonyok mellett kétszer sem tudott felszállni a gép, a harmadik kísérlet pedig végzetes lett: az irányíthatatlanná vált repülő egy házba csapódott. Összesen 23-an vesztették életüket, köztük a United nyolc játékosa, valamint a magyar származású Miklós Béla utazási ügynök is. Túlélte a tragédiát Matt Busby menedzser és Bobby Charlton is, aki később BEK-győztes és világbajnok lett.

Csodával határos túlélés

1972. október 13-án, az uruguayi légierő Chilébe tartó repülőgépe, a Old Christians Club nevű rögbicsapat tagjaival a fedélzetén nekicsapódott az Andok oldalának. A Fairchild FH-227D típusú turbólégcsavaros gép két szárnya és farka letört, a törzs pedig egy 3600 méter magasan lévő, havas lejtőn állt meg. A 45 utasból 12-en szörnyethaltak, öten másnap, egy ember pedig a nyolcadik napon hunyt el – az áldozatok közül 11 a rögbicsapathoz tartozott. A túlélők közül többen egy későbbi lavinaomlásban vesztették életüket. Végül 72 nappal a katasztrófa után 16 embert mentettek ki – életben maradásukhoz az is kellett, hogy egyenek halott társaik húsából. Az esetet könyv és film is feldolgozta.

Egy válogatott katasztrófája

1993. április 7-én Zambia futballválogatottja Szenegálba tartott világbajnoki selejtezőre, de a gép Gabon fővárosa, Libreville mellett a tengerbe zuhant. A gépen már az első megállás során, Brazzaville-ben észleltek műszaki gondokat, ennek ellenére folytatta az útját, és nem sokkal a második felszállás után kigyulladt a baloldali hajtómű. A katasztrófát senki sem élte túl: összesen harmincan haltak meg, köztük 18 játékos, az edző és a stáb. A válogatottból Kalusha Bwalya maradt életben, mivel akkor a PSV légiósa volt, így a többiektől külön, Hollandiából utazott Dakarba.

A jaroszlavli tragédia

A Lokomotyiv Jaroszlavl jégkorongcsapatát szállító Jak-42-es gép 2011. szeptember 7-én felszállás után nem sokkal kettétört és kigyulladt a jaroszlavli reptér közelében. A 37 utasból és nyolcfős személyzetből ketten élték túl a balesetet, de közülük Alekszandr Galimov, az orosz hokiklub játékosa a kórházban meghalt öt nappal később. A hivatalos vizsgálat szerint több más szerencsétlen körülmény mellett emberi hiba, a benyomott fékpedál miatt zuhant le a repülő. Kiderült, hogy a kapitány hamisított engedéllyel repült, míg a másodpilóta nem rendelkezett megfelelő átképzéssel a Jak-42-es vezetéséhez.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Gálik Zoltán Ukrajna támogatásáról: egy rendkívül bonyolult szerződés aláírása várható

Gálik Zoltán Ukrajna támogatásáról: egy rendkívül bonyolult szerződés aláírása várható

Ukrajna várható pénzügyi igénye körülbelül 130 milliárd euró három év alatt, ebből az EU 24 tagországa egy közös hitellel 90 milliárdot állna – ennek mikéntjéről is beszélt a Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi docense. Gálik Zoltán erős szereplőnek látja az ügyben az EU-t. Téma volt még a műsorban a Mercosur-megállapodás ügye, valamint az unió 2028–2034-es költségvetésének több vitatott újdonsága, a V3-ak érdekérvényesítési pozíciója is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Vészjósló figyelmeztetés: visszafordíthatatlan folyamatok indultak el a Föld klímarendszerében

Vészjósló figyelmeztetés: visszafordíthatatlan folyamatok indultak el a Föld klímarendszerében

Éghajlati billenőelemek, billenőpontok, fordulópontok – olyan fogalmak, amelyekkel egyre többször találkozhatunk ismeretterjesztő és tudományos szakcikkekben is, de a politikusok és a döntéshozók figyelmét nemigen kelti fel, hiszen elintézik azzal a profán kiszólással, hogy „köztudott, hogy az időjárás változik”. Pedig ezen fogalmakkal kapcsolatos folyamatok óriási hatással lehetnek az emberiségre. Egy olyan kritikus küszöböt képzeljünk el az éghajlati rendszerben, amelynek átlépése után egy nagyobb térségben hirtelen, visszafordíthatatlan és akár önmagát erősítő változások indulnak el: például megváltozik a monszun India térségében vagy leáll a Golf-áramlat.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 21. 06:05
×
×
×
×