eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 24. vasárnap Emma
Jelenet a Padlás című előadásból a Vígszínházban
Nyitókép: Gordon Eszter/Vígszínház

Padlás és mások a magasban: legendás pesti előadások

Szombat este ezredik alkalommal csendül fel a Vígszínházban a Fényév távolság, a Valahol vagy épp a Szilvásgombóc, A padlás című ikonikus musical évtizedek óta kedvelt dalai. Az előadás sikere nem egyedülálló a magyar színháztörténetben, A dzsungel könyve és a Macskák is túl van már az ezredik előadásán.

1988. január 29-én láthatták először a nézők A padlás című musicalt a Vígszínházban. A 33 évvel ezelőtt bemutatott előadás tartja a magyar szerző által írt és hazai szereplőgárdával magyarul játszott musical mennyiségi rekordját.

A padlás Sztevanovity Dusán ötletéből, Presser Gábor zenéjével és Horváth Péter írói közreműködésével született meg Marton László rendezésében.

Jelenet a Padlás című előadásból a Vígszínházban – Fotó: Gordon Eszter/Vígszínház
Jelenet a Padlás című előadásból a Vígszínházban – Fotó: Gordon Eszter/Vígszínház

November 20-án, szombaton az 1000. előadáson mások mellett Wunderlich Józsefet, az eredeti szereposztásban is szereplő Igó Évát, Fesztbaum Bélát és Kőszegi Ákost láthatják a nézők, de Horváth Péter író egy interjúban azt mondta,

a jubileumi eseményen megjelenhet a darabban valaha játszó és még élő összes színész.

A darab emblematikus szereplője volt a Rádióst alakító, 2007-ben elhunyt Kaszás Attila, valamint Hegedűs D. Géza, Rudolf Péter, Balázs Péter és Pápai Erika is.

Presser Gábor zeneszerző az InfoRádió Aréna című műsorában idézte fel a „félig mese, félig musical” megalkotásának nehézségekkel teli történetét.

„A Vígszínházban éppen óriási pénztelenség volt, és Marton László azt mondta, hogy, Gabikám, ezt nem adjuk föl – idézte fel a több mint három évtizede történteket a zenész. – Hihetetlen körülmények között próbáltak a színészek. Minden nagyon nehéz volt. A zenefelvételekre nem volt egy fillérünk sem.

Nekem kellett följátszani egy-két dal és néhány taktus kivételével mindent, és nagyon-nagyon nehezek voltak a körülmények.

Nem volt pénz díszletre, nem volt pénz jelmezre, és ettől lett az egész olyan, amilyen.”

Dzsungel Könyve: túl az 1300. előadáson

Idén 25 éves A dzsungel könyve című előadás, amelyet már több mint 1300 alkalommal játszottak a Pesti Színházban.

A Joseph Rudyard Kipling regényéből készült musicalt 1996. január 28-án mutatták be a Vígszínház kamaraszínházában Hegedűs D. Géza ötletgazda rendezésében. A darab szövegét Békés Pál, a dalszövegeket Geszti Péter írta, a zenéket Dés László szerezte. A musical 1996-ban elnyerte a Színházi Kritikusok Díját mint az év zenés darabja.

A negyedévszázados töretlen siker egyedülálló a magyar zenés művek történetében. A több mint két és fél évtized alatt sok neves magyar színész bújt bele a szereplők bőrébe; mások mellett Kútvölgyi Erzsébet, Gryllus Dorka, Reviczky Gábor, Szervét Tibor és Oroszlán Szonja.

Hegedűs D. Géza rendező érdeklődésünkre azt mondta, hogy a Dés László és Geszti Péter által írt dalok annyira közkedveltek lettek, hogy ma már szinte népdalnak számítanak.

„Van úgy, hogy nem is érted, hogy egyszer csak valamilyen érzéki hatásra beül a dallam, és egész nap kísér.

De lehet, hogy épp egy élethelyzet hívja elő, hiszen ezek a dalok nem ráaggatott művek ezekre a történetekre, hanem a természetes szituáció szüli őket, tehát nagyon is dramatikus dalok” – mondta a Vígszínház színész-rendezője.

Szeptemberben ment 1500-adszor a Macskák a Madách Színházban

Jubileumához érkezett szeptember végén Andrew Lloyd Webber kultikus musicalje a Madách Színházban, ahol megtartották a Macskák 1500. előadását, ami magyar színházi rekord.

A londoni premier 1983. március 25-én volt, egy évvel később pedig a Madách Színházban is felcsendültek a mára már világhírű dallamok. Szirtes Tamás rendezésének koreográfusa Seregi László volt. A darab aktualitását és örök érvényűségét bizonyítja, hogy az elmúlt 38 évben folyamatosan műsoron volt.

A közel négy évtized alatt a magyar produkcióban

  • több mint 270 művész állt színpadra,
  • csaknem 1,6 millió néző láthatta.
  • Egyéni rekordok is születtek: legtöbbször Bajza Viktória, Bencze Ilona és Póka Éva öltötte magára a macskajelmezt, mindhárman több mint ezer alkalommal.

Szirtes Tamás rendező szerint a siker Webber zseniális alapműve mellett a magyar alkotók magas színvonalú munkáját dicséri.

„Kellett az akkori Madách Színház a zseniális művészeivel, Haumann Pétertől Almási Éváig, a csodálatos Seregi László koreográfusi és Romhányi József fordítói munkájával, kellettem hozzá én mint rendező, és utána 38 év, hogy a különböző Madách Színház-i adminisztrációk ezt a darabot életben tartsák, három-négy-öt szereposztás kicserélődjön, és az előadás az 1500.-on ugyanúgy ragyogjon, mint 1983. március 25-én a bemutatón” – mondta a Macskák rendezője.

Szintén Webber, szintén Madách, szintén Szirtes – szintén siker

Ugyancsak Andrew Lloyd Webber musicalje Az operaház fantomja, amely a francia Gaston Leroux regénye alapján készült. 1986-ban mutatták be Londonban, és azóta is műsoron van.

A magyarországi bemutatót 2003. május 31-én tartották a Madách Színházban. Az eddig 800-nál is többször játszott darabot Szirtes Tamás rendezésében és mások mellett Sasvári Sándor, Fonyó Barbara és Homonnay Zsolt előadásában élvezheti a közönség.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Tizenhárom év után ismét lesz Magyar Filmszemle újításokkal és nagy meglepetésekkel

Tizenhárom év után ismét lesz Magyar Filmszemle újításokkal és nagy meglepetésekkel

Nyolc kategóriában összesen tizenhat díjat adnak át a februári filmfesztiválon. Muhi András, a Magyar Filmművészek Szövetségének elnöke az InfoRádióban elmondta: ismét versenyfesztivál lesz a Magyar Filmszemle, melyen szakmai különdíjak is gazdára találnak, továbbá az információs és panoráma szekcióban olyan alkotásokat is levetítenek, melyek rendezői nem kívánnak benevezni a versenybe, de a szakma véleményére kíváncsiak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×