eur:
405.4
usd:
392.53
bux:
86717.67
2025. február 9. vasárnap Abigél, Alex
A Volkswagen egyik elektromos autójának emblémája a 19. Sanghaji Nemzetközi Autóipari Kiállítás sajtónapján, 2021. április 19-én. A járműipari seregszemlét április 24. és 28. között rendezik az idén.
Nyitókép: MTI/EPA/Alex Plavevski

Ellentámadást indítottak a Volkswagen munkavállalói: nem akarnak leépítést

A válságban lévő autógyártónál az üzemi tanács és az alkalmazottak érdekeit képviselő IG Metall szakszervezet most saját takarékossági javaslattal állt elő.

A súlyos értékesítési gondokkal küszködő Volkswagen cégcsoport a tíz németországi üzem közül három bezárását tervezi, és a további megszorító intézkedések keretében az elbocsátásokat "elkerülhetetlennek" tekinti. A hónap elején Oliver Blume vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a takarékosságnak nincs alternatívája. Az igazgatótanács korábban hatályon kívül helyezte a munkahelyek biztonságát szavatoló egyezményt. A több tízezres létszámleépítés mellett a korábban kiszivárogott tervek között szerepelt a 10 százalékos bércsökkentés, majd ezt követően meghatározott időszakra a bérbefagyasztás is.

Egy korábbi nyilatkozatában Oliver Blume indokként a gyenge európai piaci keresletet, valamint a csökkenő kínai bevételeket említette. Ugyanakkor hangoztatta azt is, hogy a VW gazdasági problémáit okozó hibákat jóval korábban követték el, és több évtizedes szerkezeti problémákról beszélt.

A wolfsburgi székhelyű cég igazgatótanácsa és az üzemi tanács hetek óta válságkonzultációkat folytatott. A ZDF közszolgálai médium és több más hírportál beszámolója szerint az üzemi tanács az IG Metall szakszervezettel karöltve most egy új, a takarékosságot más eszközökkel szolgáló indítvánnyal állt elő. A terv közvetlenül azt megelőzően látott napvilágot, hogy az igazgatótanács és a munkavállalók képviselői között újabb konzultációkra kerül sor.

Az ismertté vált információk szerint az alkalmazottak beleegyeznének fizetésük csökkentésébe, ennek ellentételezéseként ugyanakkor azt várják, hogy a cég mondjon le az üzembezárásokról és az elbocsátásokról. Az IG Metall képviselője hangsúlyozta, hogy olyan "átfogó koncepcióról" van szó, amely a munkaerőköltségek másfél milliárd euróval történő csökkenését irányozza elő. Ha viszont az igazgatótanács ragaszkodik a gyárbezárásokhoz és az elbocsátásokhoz, olyan munkaügyi vitákért kell majd felelősséget vállalnia, amelyekhez hasonlót az ország még nem tapasztalt – tette hozzá.

Az indítvány előterjesztői garanciákat követeltek arra, hogy a cég lemond a tervezett gyárbezárásokról és az elbocsátásokról. Felszólítottak arra is, hogy az igazgatótanács léptesse ismét életbe a munkahelyek biztonságát szavatoló, szeptemberben hatályon kívül helyezett egyezményt, amely eleve kizárta a működési okok miatti elbocsátásokat valamennyi üzemben.

A igazgatótanács egyelőre nem reagált a javaslatra.

Korább információk szerint 2023-ban a tíz németországi üzemben a Volkswagen 4,9 millió autót gyártott. A gyárakban 120 ezren dolgoznak, ami azt jelenti, hogy a VW a legfontosabb németországi munkaadók közé tartozik.

Címlapról ajánljuk

Teljesen átalakítja a Balatont is a hódpatkány, és már nem tehetünk semmit

Nutriát – népies nevén: hódpatkányt – rögzített a HUN-REN Balatoni Limnológiai Kutatóintézet kameracsapdája a Kis-Balatonon. A nutria inváziós fajnak számít Magyarországon, vagyis veszélyes az élővilágra, sőt a töltésekre és a gátakra is – mondta az InfoRádióban a kutatóintézet tudományos tanácsadója, Lanszki József.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.02.10. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×