Az országos bérlet bevezetésének célja az általános drágulás ellensúlyozása mellett a klímavédelem erősítése volt, hogy az emberek az autó helyett a tömegközlekedési eszközökre váltsanak. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy 2022 nyarán három hónapon keresztül 9 eurós havi bérlettel is próbálkoztak, azt azonban nem bírta sem a helyi tartományi, sem a szövetségi költségvetés. Ezt követően született a döntés a bérlet árának 49 euróra történő megemeléséről, ami még így is rendkívül kedvezményt jelentett a korábbi, országosan 80 és 90 eurós bérletárhoz képest.
Az idén májusi induláskor a Scholz-kormány és a tartományi kormányok megegyeztek abban, hogy a bérlettel járó terheket fele-fele arányban viselik. A költségeket hárommilliárd euróra becsülték, így másfél-másfél milliárd eurós megosztásban állapodtak meg. A kormány az induláskor ugyanakkor azt hangoztatta, hogy a költségmegosztást csak 2024 végéig vállalja, attól kezdve pedig a tartományoké a regionális közlekedés lebonyolításával kapcsolatos felelősség.
Most azonban az eredetileg hosszabb távra szóló 49 eurós kedvezményes utazás is veszélybe került.
Az indok a rendkívüli költségvetési válság, ami a kormányt drákói megszorításokra, illetve megtakarításokra kényszeríti. Mindez természetesen kihat a tartományok, illetve a helyi teleülések, önkormányzatok költségvetésére is.
A Deutschlandticket, azaz a Németország-bérlet jövőjét érintő első tőrdöfést a napokban egy Szász-Anhalt tartományi járás, Stendal önkormányzati tanácsa adta. Határozatot hozott ugyanis arról, hogy
a bevételhiány amiatt a 49 eurós kedvezményes közlekedést januártól megszünteti.
A helyi döntés szerint a bérlet árát pénzügyi okok miatt jelentősen megemelik. De értesülések szerint hasonló gondok vannak több más szász-anhalti településen, sőt országosan is.
A Német Közlekedési Vállalatok Szövetsége és a Deutsche Bahn a májusi induláskor arra számított, hogy a jövőben mintegy 17 millióan vásárolják meg a bérletet. A drákói megtakarítási kényszer azonban gyökeresen megváltoztathatja a helyzetet. Erre figyelmeztetett nyilatkozatában a Pro Bahn országos utasszövetség is, utalva arra, hogy a kedvezményes bérlet sorsa a tét.
"Ha a stendali példa ragadós, az a Deutschlandticket halála lenne" – vélekedett a szövetség elnöke Csapást jelenthet az is, ha a bérlet nem lesz érvényes az ország egész területére – tette hozzá.
Az országos statisztikai hivatal korábbi jelentése szerint a bevezetést követ első hat hónapban 10-14 százalékkal nőtt a tömegközlekedési eszközöket használók száma.