eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
A Wizz Air légitársaság Eindhovenbe tartó járata felszállás előtt a Debrecen Nemzetközi Repülőtéren 2022. október 11-én. 10 éves együttműködését ünnepli a repülőtér és a Wizz Air légitársaság.
Nyitókép: MTI/Czeglédi Zsolt

Az EU számonkéri a légitársaságokat a drága repülőjegyek miatt

Nem érti az EU, hogyan drágulhatott meg ennyire az európai légi közlekedés 2023-ban.

Részletes indoklást vár a légitársaságoktól Adina Valean, az Európai Unió közlekedési biztosa, miután a nyáron 30 százalékkal emelkedtek a repülőjegyárak - írja a Financial Times cikke alapján a HVG. A pénzügyi portál szerint Brüsszel vizsgálódni kezdett a társaságok számára kiugró profitot hozó drágulás ügyében. Az Európai Bizottság nem szabályozhatja a repülőjegyárakat, és a biztos jelezte is, hogy nem áll szándékában beavatkozni a piacon, de a lépéssel további politikai nyomás helyez a légitársaságokra.

A portál azt írja, az olasz kormány például ársapka bevezetését javasolta korábban az egyes szigetekre irányuló légi utak esetében, de végül részben visszavonulót fújtak, és inkább a helyi versenyhivatalt hatalmazták fel új jogokkal az árak regulázásához.

Idén a 2019-es évhez képest 20-30 százalékkal drágultak a repülőjegyek átlagárai az EU által közölt adatok alapján.

Ez részben abból eredeztethető, hogy többen szeretnének utazni, ám még mindig fennállnak az akadályok az ellátási láncban. Az EU-s vezetők amiatt aggódnak, hogy a drágulás hátrányosan érint bizonyos külső régiókat, például távolabbi szigeteket, elszigetelt térségeket, amelyek gazdasági kapcsolatai nagymértékben kiszolgáltatottak a repülésnek.

A Financial Times felhívja a figyelmet, hogy a liberalizált uniós légi közlekedési piacon eddig működött a verseny árleszorító hatása, de a kereslet idei növekedése és kevés elérhető gép drágulást hozott. A pandémia idején több társaság is nyugdíjazta sok gépét, az újak pedig lassan érkeznek, ráadásul az inflációval az üzemanyagárak is emelkednek.

A járatok számát csak az olyan fapadosok tudták növelni, mint a Ryanair vagy a Wizzair, a többi légitársaság nem, profitjuk viszont jelentősen nőtt, az ágazatban idén duplázást jósolnak.

A portál azt írja, a biztos szerint nincs kizárva, hogy az árak még tovább fognak nőni, tekintve, hogy a szállítási kapacitás bővítése nem tud lépést tartani a kereslet növekedésével, és a drágulást várhatóan tovább súlyosbítják a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését célzó uniós intézkedések is.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×