eur:
411.23
usd:
392.67
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Nyitókép: Twitter / Richard Branson

Már csak egy lépés választja el a Virgin Galacticet attól, hogy fizető utasokat vigyen az űrbe

Két éve nem indított űrhajót Richard Branson cége a világűrbe: ez lehet az utolsó teszt az előtt, hogy a korábban a járatokra jegyet váltókat az űrbe vigyék.

A Unity 25 a Virgin Galactic ötödik űrbe induló missziója – írja az NBC News. A fedélzeten a cég hat alkalmazottja utazik, ez az utolsó tesztrepülés.

A VMS Eve hordozó repülőgép célja, hogy 80 kilométer fölé emelkedjen – ez az a magasság, amelyet az Egyesült Államok az űr határaként ismer el.

A szuborbitálisnak nevezett űrrepülés néhány perc súlytalanságot biztosít az utasoknak, szemben az Elon Musk cége, a SpaceX által végzett, hosszabb, komplikáltabb és drágább magáncélú űrrepülésekkel. Az eredménytől és a Unity 25-ről gyűjtött adatoktól függően a vállalat célja az, hogy június végén fizetős utasokkal is elindulhasson egy járatuk.

A VSS Unity-t a Virgin Galactic pilótái, Mike Masucci és CJ Sturckow, míg a VMS Eve hordozó repülőgépet Jameel Janjua és Nicola Pecile vezetik. Az utaskabinban ott van Beth Moses vezető űrhajós oktató, valamint Luke Mays űrhajós oktató, Christopher Huie vezető mérnöki vezető és Jamila Gilbert belső kommunikációs vezető.

A Unity 25 döntő pillanatot jelent a Virgin Galactic történetében, amely régóta küzd azért, hogy eredményt érhessen el. Branson közel két évvel ezelőtti űrrepüléséig 17 évet kellett várni, ez idő alatt több mint egymilliárd dollárt fektettek a vállalkozásba.Az űrhajó fejlesztése során több katasztrófa is történt: 2007-ben felrobbant egy rakétahajtómű, amely megölte a Virgin Galactic alvállalkozója, a Scaled Composites három alkalmazottját, valamint

2014-ben tesztrepülés során lezuhant az első SpaceShipTwo jármű,

a VSS Enterprise, amely megölte a Scaled másodpilótáját, Michael Alsburyt, és megsebesítette Peter Siebold pilótát.

Branson űrrepülése után a Virgin Galactic a vártnál hosszabb felújítási időszakra szüneteltette működését, ez idő alatt az űrrepülőt a baleset miatt vizsgálták is. A felújítási folyamat a tervek szerint körülbelül nyolc-tíz hónapig tartott volna, de végül közel 16 hónapot vett igénybe. Érdemi bevételük még nincs, ehhez űrrepülőket kellene rendszeresen indítaniuk. Delta űrrepülői várhatóan hetente indulnak majd, de ezek csak 2026-tól állnak majd rendelkezésre.

A VSS Unityt úgy tervezték, hogy a két pilótával együtt hat utas is elférhet rajta. A vállalat 600 jegyet adott el jövőbeli járatokra, amelyeket fejenként 200-250 ezer dollár közötti áron értékesítettek. A vállalat 2021-ben újra megnyitotta a jegyértékesítést, az árazás 450 ezer dollártól kezdődik ülőhelyenként.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×