eur:
389.26
usd:
363.88
bux:
68274.25
2024. május 2. csütörtök Zsigmond
Illegális bevándorlók a migránsok Európába szállítására szakosodott SOS Mediterranee nemzetközi nem kormányzati szervezet által működtetett, most Franciaország felé tartó Ocean Viking norvég teherhajó fedélzetén, a Földközi-tengeren 2022. november 10-én, miután a francia belügyminiszter bejelentette, hogy kiköthetnek a dél-franciaországi Toulon haditengerészeti támaszpontján. Előzőleg az olasz hatóságok nem engedélyezték a hajó kikötését Szicíliában.
Nyitókép: MTI/AP/Vincenzo Circosta

A menekültek szétosztása is megakadt az Ocean Viking ügye kapcsán

A nem kormányzati szervezetek (NGO) az államok helyett mentenek a Földközi-tengeren Viktor Elbling német nagykövet vasárnapi online bejegyzése szerint. Antonio Tajani olasz külügyminiszter úgy reagált, az NGO-hajók nem taxiztathatják a migránsokat.

Németország római nagykövete a Twitteren azt írta, 2022-ben már több mint 1300-an haltak meg vagy tűntek el a Földközi-tengeren.

"A túlélők 12 százalékát az NGO-k mentették meg. Ott mentenek életet, ahol az államok részéről hiányzik a segítség. Humanitárius elkötelezettségük elismerésünket és támogatásunkat érdemli" - jegyezte be a mikroblogon Viktor Elbling.

A diplomata üzenete előtt egy nappal négy Földközi-tengeri állam közös nyilatkozatot adott ki, melyben Olaszország, Málta, Ciprus és Görögország elégedetlenségét fejezte ki az uniós migrációkezeléssel kapcsolatban, és az Európai Bizottság beavatkozását sürgette. Elítélték a gyakorlatot, hogy csak ők lehetnek az első belépési pontok az EU-ban, és hibáztatták azokat a szervezeteket, melyeknek hajói a nemzeti hatóságoktól teljesen függetlenül tevékenykedhetnek a tengeren. Követelték, hogy minden tagország, amely megengedi, hogy NGO-hajó a zászlajával közlekedjen, kötelezően gyakoroljon joghatóságot és ellenőrzést a hajók tevékenysége felett. A négy ország kérte, hogy Európai Bizottság kezdeményezze a migráció kezelését és a mentőhajók feletti ellenőrzésről szóló újabb tárgyalások elindítását.

"Nincsen egyetlen megállapodás sem, melyben az szerepel, hogy mindazokat, akik megpróbálnak átkelni a Földközi-tengeren, és nem sikerül nekik, Olaszországba kell szállítani"

- reagált Antonio Tajani olasz külügyminiszter a RAI3 televíziós közcsatorna vasárnapi műsorában.

Kifejtette, az NGO-knak "semmilyen politikai szerepe nincsen, nem lehetnek a migránsok taxijai".

Antonio Tajani korábban a Corriere della Sera napilapnak adott interjúban úgy vélte, az NGO-k "magánszervezetként nem határozhatják meg migrációs és befogadási politikánkat". Hozzátette, Olaszország és a többi földközi-tengeri tagállam "erősebb" európai fellépést sürget, miután a hétezer kilométer hosszú olaszországi partszakasz Európa déli határait képezi. "Európának kell migrációs politikai tervet kidolgoznia, nem Olaszországnak" - hangsúlyozta Antonio Tajani, aki szerint az első lépés az Unió hétfőn esedékes külügyminiszteri értekezlete lesz.

Az olasz jobboldali kormány javaslata az, hogy

  • meg kell akadályozni az érkezéseket,
  • az emberkereskedők hajóinak lefoglalásakor meg kell semmisíteni a hajtóművet, és
  • európai Marshall-tervvel kell segíteni a kiindulópontnak számító afrikai országokat.

"2050-ben az afrikai lakosság eléri a három milliárdot" - mondta Tajani. Az olasz diplomácia vezetője aránytalannak nevezte Franciaország reagálását az Ocean Viking NGO-hajó ügyében. A hajót Olaszország nem engedte kikötni, amit a párizsi kormány képviselői embertelen és jogtalan eljárásnak minősítettek.

Tajani emlékeztetett, hogy

a Frontex európai határ- és partvédelmi ügynökség jelentése szerint az NGO-hajók jelenléte "vonzza" az emberkereskedőket.

"Nem hajótörötteket mentenek, hanem (a migránsokat) fedélzetre veszik és ránk ontják őket, még nem egészen érthető, hogy milyen céllal" - nyilatkozott Antonio Tajani. Úgy vélte, az EU-nak magatartási kódexet kell diktálnia az NGO-k számára.

Az Ocean Viking jelenleg francia vizeken tartózkodik, de bejelentette, hogy újra akar indulni. Vízre szállt az United 4 Rescue szervezet első nagy méretű hajója is, melyet a német evangélikus egyház tart fenn. A szövetségi parlament 2026-ig kétmillió euróval (802 millió forint) finanszírozza a szervezetet.

Olivier Veran francia kormányszóvivő vasárnap megismételte, hogy miután Róma nem fogadta be az Ocean Viking hajót, és ezzel "megsértette az európai szolidaritási mechanizmus alapjait",

Párizs nem vesz át háromezer menedékkérőt, akik közül ötszázat év végéig kellett volna átvennie Olaszországtól.

Matteo Salvini volt belügyminiszter, jelenleg a kikötőkért is felelős infrastrukturális tárca vezetője közösségi oldalán bejelentette, hogy a kormány "kemény" intézkedések bevezetésére készül az NGO-hajókkal szemben: "bírságok, a hajók lefoglalása, több ellenőrzés" - írta a Liga vezető politikusa.

Ezzel a 2018-ban bevezetett, majd eltörölt migrációs intézkedések újbóli alkalmazásának lehetőségét vetette fel. A Salvini neve fémjelezte jogszabályok jelentős pénzbírsággal és a hajók lefoglalásával igyekeztek megakadályozni a külföldi NGO-hajók olasz kikötőkbe érkezését.

(A nyitóképen: Illegális bevándorlók a migránsok Európába szállítására szakosodott SOS Mediterranee nemzetközi nem kormányzati szervezet által működtetett, akkor még Franciaország felé tartó Ocean Viking norvég teherhajó fedélzetén, a Földközi-tengeren 2022. november 10-én.)

Címlapról ajánljuk

Továbbra is az InfoRádió szólhat a Budapest 88,1 MHz-es frekvencián

Egyedüli pályázóként az InfoRádió Kft. nyerte meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa (NMHH) által a Budapest 88,1 MHz-es frekvencia használatára kiírt rádiós pályázatot, így a médiaszolgáltató szeptember 1-je után is folytathatja működését – közölte a hatóság.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.02. csütörtök, 18:00
Könnyid László
a Magyar Turisztikai Ügynökség főigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×