Hivatali visszaélések és visszásságok egész sorára hívja fel a figyelmet az Európai Parlament abban a jelentésében, amelyet a dízelmotor-botrány kivizsgálására alakult bizottság készített.
A kedden elfogadott dokumentum emlékeztet rá, hogy az Európai Bizottság, több tagállam szakhatósága és más érdekelt felek már 2004-2005 óta tisztában voltak vele, hogy a dízelautók csak különleges körülmények között, laboratóriumban képesek a környezetvédelmi előírásokban szereplő károsanyag-kibocsátási értékeket teljesíteni több szennyező esetében is.
Azzal, hogy a tagállamok ez ellen nem tettek, a szabályozás módosítását pedig hátráltatták, jogsértést, hivatali visszaélést követtek el
– áll a jelentésben.
Az Európai Bizottság munkájában pedig hivatali visszásságok állapíthatók meg.
A Parlament azt kéri, olyan eljárást alkalmazzanak a vizsgálatokkor, amely az autók kibocsátását valós körülmények között ellenőrzi, hiszen egyes nitrogénoxidok esetében - bizonyos típusoknál - az előírás többszöröse a kibocsátott mennyiség.
Jens Gieseke német néppárti társ-témafelelős azt mondta, a jelenlegi szabályok bizonyos esetekben túl széleskörű értelmezésre adnak lehetőséget, így utat nyitnak a csalások előtt. Ezért
szigorítani kell az előírásokon, az új szabályokat pedig rövid időn belül alkalmazni is kell.
Azt mondta, nincs szükség új hatóság létrehozására, elég, ha a bizottság betartatja az előírásokat. Ez utóbbi kérdésben azonban kisebb vita alakult ki az ülésen.
Kathleen Van Brempt belga szocialista képviselő, a vizsgálóbizottság vezetője szerint kifejezetten szükség lenne egy új ügynökség létrehozására, amely mindenki számára meggyőző módon végezné az ellenőrzéseket, és így valóban csökkenthető lenne az autók károsanyag-kibocsátása.
Elzbieta Bienkowska, az Európai Bizottság belső piacért, ipar- és vállalkozáspolitikáért felelős biztosa szigorúbb fellépést és a testület részéről nagyobb odafigyelést ígért.
A kialakult helyzetért tehetnek a tagállamok hatóságai is, hiszen nem megfelelően reagáltak.
Voltak olyan államok, amelyek azóta komoly erőfeszítéseket tettek, de akadnak olyanok is, amelyek semmit sem csináltak – mondta a biztos.
A zöldek képviselője szerint nem elég a szabályozás szigorítása, Európában is vissza kellene hívni a megengedettnél nagyobb káros-anyag kibocsátású autókat. Ha ezt nem teszik meg a tagállamok, a bizottságnak kellene lépnie – hangzott el az Európai Parlament strasbourgi ülésén.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló hírekről, vagy elmondaná a véleményét, lájkolja az InfoRádió Facebook-oldalát!