eur:
411.4
usd:
395
bux:
79388.74
2024. november 22. péntek Cecília

Cinkos, aki néma - a tagállamok is felelősek a dízelbotrányért

Az Európai Parlament az új dízelautók károsanyag-kibocsátásának szigorú, valós körülmények közötti ellenőrzését szorgalmazza most elfogadott jelentésében. Az EP dízelmotor-botrányt vizsgáló bizottságának jelentése szerint az elmúlt 10 évben sok tagállam követett el jogsértést azzal, hogy szemet hunyt a gyártók trükközései felett.

Hivatali visszaélések és visszásságok egész sorára hívja fel a figyelmet az Európai Parlament abban a jelentésében, amelyet a dízelmotor-botrány kivizsgálására alakult bizottság készített.

A kedden elfogadott dokumentum emlékeztet rá, hogy az Európai Bizottság, több tagállam szakhatósága és más érdekelt felek már 2004-2005 óta tisztában voltak vele, hogy a dízelautók csak különleges körülmények között, laboratóriumban képesek a környezetvédelmi előírásokban szereplő károsanyag-kibocsátási értékeket teljesíteni több szennyező esetében is.

Azzal, hogy a tagállamok ez ellen nem tettek, a szabályozás módosítását pedig hátráltatták, jogsértést, hivatali visszaélést követtek el

– áll a jelentésben.

Az Európai Bizottság munkájában pedig hivatali visszásságok állapíthatók meg.

A Parlament azt kéri, olyan eljárást alkalmazzanak a vizsgálatokkor, amely az autók kibocsátását valós körülmények között ellenőrzi, hiszen egyes nitrogénoxidok esetében - bizonyos típusoknál - az előírás többszöröse a kibocsátott mennyiség.

Cinkos, aki néma - a tagállamok is felelősek a dízelbotrányért

Jens Gieseke német néppárti társ-témafelelős azt mondta, a jelenlegi szabályok bizonyos esetekben túl széleskörű értelmezésre adnak lehetőséget, így utat nyitnak a csalások előtt. Ezért

szigorítani kell az előírásokon, az új szabályokat pedig rövid időn belül alkalmazni is kell.

Azt mondta, nincs szükség új hatóság létrehozására, elég, ha a bizottság betartatja az előírásokat. Ez utóbbi kérdésben azonban kisebb vita alakult ki az ülésen.

Kathleen Van Brempt belga szocialista képviselő, a vizsgálóbizottság vezetője szerint kifejezetten szükség lenne egy új ügynökség létrehozására, amely mindenki számára meggyőző módon végezné az ellenőrzéseket, és így valóban csökkenthető lenne az autók károsanyag-kibocsátása.

Elzbieta Bienkowska, az Európai Bizottság belső piacért, ipar- és vállalkozáspolitikáért felelős biztosa szigorúbb fellépést és a testület részéről nagyobb odafigyelést ígért.

A kialakult helyzetért tehetnek a tagállamok hatóságai is, hiszen nem megfelelően reagáltak.

Voltak olyan államok, amelyek azóta komoly erőfeszítéseket tettek, de akadnak olyanok is, amelyek semmit sem csináltak – mondta a biztos.

A zöldek képviselője szerint nem elég a szabályozás szigorítása, Európában is vissza kellene hívni a megengedettnél nagyobb káros-anyag kibocsátású autókat. Ha ezt nem teszik meg a tagállamok, a bizottságnak kellene lépnie – hangzott el az Európai Parlament strasbourgi ülésén.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló hírekről, vagy elmondaná a véleményét, lájkolja az InfoRádió Facebook-oldalát!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Alapvető akadályokba ütközik Benjamin Netanjahu tényleges felelősségre vonása - nemzetközi jogász

A korábbi fenyegetését beváltva csütörtökön nemzetközi elfogatóparancsot adott ki a hágai Nemzetközi Bíróság Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnök, Joáv Galant volt védelmi miniszter és Mohammed Deif, a Hamász – izraeli források szerint – már likvidált katonai vezetője ellen. Tóth Norbert nemzetközi jogász az InfoRádióban tette világossá, Izrael nem része annak a statútumnak, amely alapján értesítést küldtek 125 országnak az izraeli miniszterelnök eljárás alá vonásáról.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×