eur:
389.26
usd:
362.99
bux:
68123.99
2024. május 3. péntek Irma, Tímea

A magyar "túlélő" szerint biztonságosak a luxushajók

Gálházi László bűvész, illuzionista túlélt egy hasonló hajóbaleset mint ami most történt Olaszországban. Az 1991-es livornói, Moby Prince hajó történetéről az InfoRádiónak nyilatkozott.

A luxushajók rendkívül biztonságosak. Ha nem történik emberi hiba és felelőtlenség, akkor nem fordulnak elő a péntekihez hasonló balesetek - mondta az InfoRádiónak Gálházi László, aki elmesélte, hogy alkalma volt bemenni egy ilyen hajó irányító fülkéjébe, ahol a kapitány azt is meg tudta mutatni, hogy 50 méterről egy rák közeledik a hajó felé.

1991-ben ő is jegyet váltott egy többemeletes komphajóra Olaszországban, de a rossz időjárás miatt inkább úgy döntött, lemondja az utat. Később a híradásokban látta, hogy a hajót baleset érte, és fáklyaként ég. "A halottak listáján az én nevem is szerepelt. Hosszú évekig Livornóban, a hajóállomáson felállított márvány emléktáblán az én nevem is ott volt" - emlékezett vissza a bűvész.

A mostani baleset kapcsán úgy véli, a szigeteknél 150-200 méter követési távolságot kell tartania a kapitánynak. A szerencsétlenül járt Costa Concordia kapitánya azonban elképesztően közel, 40-50 méternyire haladt volna el Giglio szigete mellett. Ez hihetetlen emberi hiba és felelőtlenség volt - tette hozzá Gálházi László.

Felfüggesztették a kutatást

Sajtóértesülések szerint a Costa Concordián dolgozó felszolgálók főnökének akart a kedvében járni az óceánjáró kapitánya, amikor utasítást adott, hogy a hajó szorosan a part közelében haladjon - írta hétfőn a Corriere della Sera.

A főnök ugyanis Giglio szigetén született. Nem sokkal a baleset előtt a lap által idézett fültanúk meghallották a kapitány megjegyzését, amikor így szólt az illetőhöz: "Antonello, látod, egészen közel vagyunk a te Gigliódhoz".

A szívességre az szolgáltatott okot, hogy Antonello Tievolinak már egy héttel korábban szabadságra kellett volna mennie, ám helyettes hiányában ezt nem tehette meg. Francesco Schettino kapitány emiatt akart a kedvében járni azzal, hogy a sziget közvetlen közelébe irányította a Costa Concordiát.

Tievoli a felső fedélzeten állt, kihajolva a korlát fölött. Így jól látta, hogy a hajó vészes közelségben halad a szigethez. "Vigyázat, nagyon közel vagyunk a parthoz" - mondta a kapitánynak, ám ebben a pillanatban már be is következett a baj. Az óceánjáró, 3200 utassal a fedélzetén, sziklának ütközött, majd oldalára dőlt. Eddig hat halottat emeltek ki a búvárok.

Hétfőn délben a mentőosztagok felfüggesztették a kutatást további áldozatok után, miután a Costa Concordia megcsúszott. Fennáll a veszély, hogy a hajó a sziklazátonyról a tenger fenekére süllyed.

A felborult hajó ökológiai katasztrófát is okozhat. Üzemanyagtartályában ugyanis 2400 tonna gázolaj van. Ha ennek akár csak egy része a tengerbe ömlik, az hosszú időre beszennyezheti Giglio sziget partjait és a Tirrén-tenger egy részét. A 21 négyzetkilométer nagyságú sziget 20 kilométerre fekszik a szárazföldtől és mintegy 50 kilométerre Elbától.

"Ugorj, ugorj!"

Az olasz óceánjáró balesetének egyik áldozata, egy idős francia férfi életét áldozta, hogy megmentse feleségét.

Nicole Servel 60. születésnapja alkalmából gyermekeitől kapta ajándékba a luxushajó-kirándulást. Férjével, a 70-es éveiben járó Francis Servellel a délnyugat-franciaországi Toulouse közelében, Ramonville-Saint Agne városban éltek.

"A férjemnek köszönhetem az életemet" - mondta Nicole Servel, aki a francia sajtónak részletesen beszámolt kálváriájáról

"Azt mondta: ugorj, ugorj. Mivel nem tudok úszni, rám adta mentőmellényét. Haboztam, hogy leugorjak-e. Így ő ugrott elsőként. Utánaugrottam. A hátamra fordultam. Kiáltottam neki és visszakiáltott: ne nyugtalankodj, kiúszok. A víz hőmérséklete alig nyolc fok volt. És aztán többé nem láttam" - idézte fel a történteket.

Beszámolója szerint a hajón teljes volt a pánik. "Egyik fedélzetről a másikra, visszazavartak bennünket, mert tele volt minden, emberek estek el és zuhantak egymásra mindenhol. A hajó süllyedt. És ekkor a férjem azt mondta, hogy ugrani kell, le kell ugrani, mert elsüllyedünk" - emlékezett vissza az asszony. Ekkor még egyszer, utoljára megölelték egymást, és a hideg tengerbe vetették magukat.

"Amíg a vízben voltam és sodródtam egyedül, a gyermekeimre és unokáimra gondoltam. Hogy tartsam magamat. Hogy megpróbáljak életben maradni" - mondta Nicole Servel, aki nem tudja, hogy mennyi ideig volt a vízben és evickélt el a sziklákig.

Az asszonyt végül a sziget lakosai mentették ki, s más túlélőkkel együtt a templomba vitték, ahol az átfagyott emberek felmelegedhettek.

Nicole Servel dühös. Nem volt mentőcsónakjuk, kettőjüknek csak egy mentőmellénye volt, és "nem akadt senki, aki megmentette volna a férjemet. Egyedül voltunk" - kesergett az asszony.

Hanganyag: Kálló Izabella

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.03. péntek, 18:00
Bakondi György
a miniszterelnök belbiztonsági főtanácsadója, a Stratégiai Tanácsadó Testület tagja
Szép pluszban zárt Amerika

Szép pluszban zárt Amerika

Vegyes mozgásokat láttunk ma a nemzetközi részvénypiacokon, Európában a befektetők a Fed tegnapi üzeneteit emésztették, miközben tovább dübörgött a gyorsjelentési szezon is, például Európa legnagyobb cége, a gyógyszergyártó Novo Nordisk, valamint a Shell is ma jelentett - mindkét cég megverte az elemzői profitvárakozásokat. A vezető amerikai indexek egy százalék körüli pluszban fejezték be a napot. Ezzel a mai napi izgalmaknak még nincs vége, hiszen az amerikai zárás után jelent majd az Apple is, amely jelenleg a világ második legértékesebb cége a Microsoft után.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×