eur:
388.97
usd:
363.35
bux:
68165.67
2024. május 2. csütörtök Zsigmond

A vulkáni hamu tönkreteheti az egész nyarunkat! Újra támad a tűzhányó

Egy hónappal az Eyjafjallajökull kitörése után semmi jele annak, hogy csitulna az izlandi vulkán működése, ezért szakértők arra számítanak, hogy a kitörés valószínűleg meg fogja zavarni a nyári vakációs terveket, és többletkiadást okoz a légitársaságoknak. Magyarország néhány nap múlva újra kaphat a vulkáni hamuból - prognosztizálta az ELTE tanszékvezetőjére.

Magyarország néhány nap múlva újra kaphat a vulkáni hamuból - hivatkozott pénteken az InfoRádió honlapja az ELTE tanszékvezetőjére.

Noha az áprilisi erős kitörés okozta globális zűrzavar már lecsillapodott, kisebb hamufelhők azóta is több helyen okoztak zavart a légi közlekedésben Izlandtól egészen az onnan 4100 kilométerre fekvő Törökországig.

A légiirányítók és a geológusok szerint Európának fel kell készülnie arra, hogy időnként hirtelen fel kell majd függeszteni a légi forgalmat, a változó széljárások mozgatta hamufelhők miatt.

A vulkán kitörését követően nem sokkal hatalmas mennyiségű, s a repülőgépek hajtóműveit eltömítéssel fenyegető vulkáni hamu árasztotta el Európa légterének északi részét, ezért április 15-től 20-ig lezárták a légifolyosókat. A légtérzárlatok miatt mintegy 10 millió utas rekedt a repülőtereken világszerte.

Azóta a hamufelhő megritkult de az észak-atlanti légi utakra is kiterjedt, naponta kitérőkre kényszerítve járatok százait.

Egyes társaságok már kínálnak biztosítást a vulkáni hamu miatti késések ellen, de ezek összege gyakran nem fedezi a jelentősebb váratlan költségeket, így a szállodai költségeket sem. Az egyik legnagyobb brit biztosító, a Direct Line pedig április 20-án bejelentette, hogy az általa kínált szolgáltatás nem terjed ki a hamu okozta károkra, mert az "utasok annak tudatában vásárolnak biztosítást, hogy baj van".

Számos utas azonban a jelek szerint nem törődik a hamu okozta kockázattal. A vulkán közelében fekvő Norvégiában például az idegenforgalmi szakemberek szerint ezen a nyáron nem várható visszaesés a mediterrán járatokra történő foglalások számában. A Thomas Cook brit utazási iroda pedig csütörtökön arról számolt be, hogy az elmúlt négy hétben a nyári foglalások 5 százalékkal haladták meg a várakozásokat.

Az európai és az amerikai légi járatoktól is függő ír turisztikai központokban azonban sivár nyári szezonra számítanak, ha a vulkán nem áll le. A dublini kormány ezért figyelmeztette az idegenforgalom képviselőit, hogy a külföldiek kiesésének kompenzálására fordítsanak több figyelmet a belföldi és a komppal szállítható vendégekre.

A hamufelhő miatti átirányítás esetén egy sugárhajtóműves repülőgépnél, a mérettől függően, csak az üzemanyagköltség 5-10 ezer dollárral is nőhet például egy kétórás kitérő esetén. A múlt hétvégén a Lufthansa gépei nem tudtak leszállni Münchenben, ezért a gépeket más repülőterekre irányították, majd az utasokat busszal szállították a az eredeti célállomásra.

Thomas Jachnow, a Lufthansa szóvivője szerint még nem számolták ki, hogy mennyi volt az extra költség. De több tucat európai légitársaság kényszerült már hasonló helyzetbe, ami miatt kormányzati és uniós próbál kért segítséget, a többi között a földön rekedt utasok elszállásolásáért és étkeztetéséért.

A Lufthansa, Európa pénzügyi értelemben egyik legstabilabb légitársasága a terveinek megfelelően áll a jegyfoglalások terén. Elemzők szerint azonban a legtöbb, anyagilag kevésbé szilárd alapokon álló légitársaság nyeresége a nyári forgalomtól függ.

Éppen ezért sokat várnak az Európai Uniótól. Részben a vulkáni tevékenység előrejelzésében. A két nagy ír légitársaság, az Aer Lingus és a Ryanair a héten azzal vádolta meg a angliai központú Vulkanikus Hamu Tanácsadó Központot és a brüsszeli Eurocontrol a légi biztonság ügynökséget, hogy megalapozatlan információk alapján döntenek a légi folyosók lezárásáról.

A két légitársaság felszólította az EU-t hogy hozzon létre egy alapot, annak érdekében hogy még a nyár előtt amerikai típusú intézkedéseket vezessenek be az európai légtérben. Javaslatuk szerint a többi között egy speciális repülőgépnek kellene bemérnie és elemeznie a hamufelhőket. Erre a jelenlegi előrejelző rendszer nem terjed ki.

Jose Luis Barrera, a Spanyol Geológusok Kollégiumának alelnöke szerint Európának minimum a nyári időszakra, de talán még annál is tovább fel kell készülnie a hamu okozta kellemetlenségekre. Emlékeztetett rá, hogy az Eyjafjallajökull legutóbbi kitörése 1821-től 1823-ig tartott. "Meg kell tanulnunk együtt élni a vulkánnal, ahogy a kaliforniai emberek megtanultak együtt élni a földrengés-fenyegetettséggel" - mondta Barrera.

Címlapról ajánljuk

Továbbra is az InfoRádió szólhat a Budapest 88,1 MHz-es frekvencián

Egyedüli pályázóként az InfoRádió Kft. nyerte meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa (NMHH) által a Budapest 88,1 MHz-es frekvencia használatára kiírt rádiós pályázatot, így a médiaszolgáltató szeptember 1-je után is folytathatja működését – közölte a hatóság.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.02. csütörtök, 18:00
Könnyid László
a Magyar Turisztikai Ügynökség főigazgatója
Rángatják a tőzsdéket

Rángatják a tőzsdéket

A reggeli órákban Ázsiában többnyire pozitív hangulat jellemezte a kereskedést, ezt követően pedig Európában vegyes hangulatban indult a kereskedés. Ami a gazdasági eseményeket illeti, idehaza a külkereskedelmi adat második becslése érkezett, Amerikában pedig a gyáripari megrendelések és elbocsátások alakulására lesz érdemes figyelni. Emellett pedig a zárás után érkezik az Apple első negyedéves gyorsjelentése is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×