A személyes találkozóval Nicolas Sarkozy jelezni akarta, hogy az aktív franciák 10 százalékát foglalkoztató autóipart legalább annyira komolyan veszi, mint a bankszektort, melynek vezetőivel a globális pénzügyi válság kitörésekor többször is megbeszélést folytatott az elnöki hivatalban. A gépkocsigyártókat sújtó krízis ugyanis folyamatosan mélyül, és máris beigazolódott azoknak az elemzőknek a véleménye, akik elégtelennek ítélték azokat az intézkedéseket, amelyeket az államfő december 4-én jelentett be.
Nicolas Sarkozy akkor 1000 eurós, mintegy 260 ezer forintos prémiumot ígért azoknak a tulajdonosoknak, akik 10 évesnél idősebb gépkocsijukat új, környezetkímélő autóra cserélik, emellett azt is bejelentette, hogy a kormány 1 milliárd eurós garanciakeretet nyit az új autókra nyújtott hitelekre. És bár maguk a gépkocsigyártók is újabb kedvezményekkel csábítják a vásárlókat, a legfrissebb adatok szerint tovább folytatódik az eladások drasztikus visszaesése: a Peugeot-Citroën novemberben csaknem 27 százalékkal kevesebb új autót adott el, mint az előző év azonos időszakában, a Renault-nál a visszaesés pedig csaknem 22 százalékos.
A hétfői találkozón Nicolas Sarkozy jelezte: meghallották a Renault első emberének kérését, Carlos Ghosn ugyanis azt szorgalmazta, hogy közvetlenül az állam nyújtson kedvezményes hiteleket az autógyártóknak, a bankok ugyanis egyre nehezebben és drágábban adnak pénzt nekik és beszállítóiknak. A francia államfő azt mondta, valószínűleg teljesítik a kérést, emellett további garanciavállalásokra is hajlandók, de minderről előbb egyeztetniük kell az európai partnerekkel és az Európai Bizottsággal.
Addig is az ipari államtitkár vezetésével egy bizottságot állítanak fel, melynek fel kell mérnie az iparág igényeit, valamint azokat a teendőket, amelyekkel versenyképességét lehet növelni, közben pedig megvizsgálják, miként lehetne bevezetni a kamatmentes gépkocsihitelt.
Nicolas Sarkozy azonban hangsúlyozta: csak azok a gyártók számíthatnak segítségre, amelyek sem a termelést, sem az összeszerelést nem viszik külföldre, és egyetlen gyárat sem zárnak be. Az államfői ultimátum komoly terveket húz keresztül, a Peugeot-Citroën ugyanis Szlovákiába tervezte áttelepíteni a Peugeot 207-es összeszerelését, egyik franciaországi gyárát pedig két év múlva be akarta zárni. A részben állami tulajdonú Renault a Clio összeszerelését Törökországban akarta elvégeztetni, a mindkét gyárnak beszállító, gépkocsialkatrészeket gyártó Molex pedig további termelést vitt volna át már meglévő szlovákiai üzemeibe, ami franciaországi gyárának bezárását is maga után vonta volna.
A Renault első embere máris érzékeltette: teljesítik Nicolas Sarkozy kérését, és valószínűleg hasonlóan járnak el az egyre katasztrofálisabb helyzetbe kerülő beszállítók is. Ez utóbbiaknak ráadásul egészen január végéig egyedül kell kitartaniuk, várhatóan csak akkorra áll fel ugyanis az állam és a gyártók által közösen létrehozott, 300 millió eurót kezelő strukturális alap, amelyből friss és olcsó pénzhez juthatnak.
Át kellett írni a Medián közvélemény-kutatási adatait, de van rá magyarázat