Az amerikai kampányokban néhány évtizede nyelvészeket is alkalmaznak - mondta el az InfoRádiónak Magyarics Tamás, a Demokratikus Átalakulásért Intézet igazgatóhelyettese.
Mint mondta, Obama kampányának jelszava - "Change we can!", azaz "Tudunk változtatni" - dinamikus, optimista, pozitív jelszó.
McCainé pedig - "Az ország az első!" - arra a nézetre alapoz, miszerint a republikánusok sokkal elszántabban és keményebben védik az amerikai érdekeket. Õk "a papa pártjaként", míg a demokraták "a mama pártjaként" szoktak megjelenni - fejtette ki Magyarics Tamás.
A kampány az eddigieknél is jobban a két jelölt személyére volt kihegyezve. McCain vietnami veterán, aki annak ellenére ment a frontra, hogy a csendes-óceáni haderők főparancsnoka fiaként nem valószínű, hogy ha elkapják, elengedik a vietnamiak, és nem volt hajlandó elfogadni semmiféle különleges bánásmódot.
Így McCain testesíti meg a "magányos hős" amerikai mítoszát - vázolta a szakértő. Erre erősít rá az is, hogy többször pártjával szembefordulva a demokratákkal szavazott a törvényhozásban.
Az igazgatóhelyettes arra is figyelmeztetett, a kampányt nem szabad összetéveszteni a programokkal. Obama kijelentette, hogy tizenöt hónapon belül ki kell vonni a csapatokat Irakból. De hozzátette, hogy "amennyiben a helyzet ezt megengedi", és hogy harminc-negyvenezres erő ezután is maradni fog Irakban.
Arról is beszélt Obama, hogy a szabadkereskedelmi megállapodásokat felül fogja vizsgálni, esetleg ki is fog lépni némelyikből, ugyanakkor a gazdasági tanácsadója egy magánbeszélgetésben elárulta kanadai partnerének, hogy ne vegye olyan komolyan ezeket az ígéreteket - jegyezte meg Magyarics Tamás.
Hanganyag: Hegedûs Zsuzsa