A francia olajipari társaságok szövetségének legfrissebb adatai szerint augusztusban átlagosan 9,7 százalékkal csökkent az üzemanyag-fogyasztás Franciaországban az egy évvel korábbi értékekhez képest. Az elemzők drámainak tartják a visszaesést, mivel augusztus hagyományosan a vakációzás hónapja, és a francia családok zöme ekkor kel útra valamelyik nyaralási célállomás felé.
A leglátványosabb, 14 százalékos visszaesést a 95-ös oktánszámú benzinnél mérték, a gázolajból pedig 8 százalékkal tankoltak kevesebbet.
A magas üzemanyagárak miatti megtorpanást az olajipari szövetség már júliusban is tapasztalta: az akkori adatok 10 százalékos átlagos visszaesést mutattak júniushoz képest, a 95-ös oktánszámú benzinből pedig kereken 15 százalékkal fogyott kevesebb.
A magas benzinár elleni nyár eleji tüntetések ellenére, a 95-ös benzin litere immár több hónapja beállt az 1,45 eurós, azaz mintegy 352 forint körüli szintre, a gázolaj litere pedig átlagosan 1,35 euróba, vagyis 330 forintba kerül, amire az autósok fogyasztásuk drasztikus visszafogásával válaszoltak.
Spórolnak
Egy szerdán megjelent felmérés szerint az elmúlt három hónapban a franciák 65 százaléka lényegesen kevesebbszer használta a gépkocsiját. A fogyasztói hitelekre szakosodott Cetelem bank által megrendelt, amúgy európai szintű felmérésből az is kiderül, hogy a megkérdezett autótulajdonosok 95 százaléka azt mondja: ha holnap új gépkocsit vásárolna, mindenképpen alacsony fogyasztású, környezetkímélő járgányt választana.
A gépkocsihasználat visszaesése egyébként az autógyártókat is érzékenyen érinti. A Peugeot Citroën máris bejelentette, hogy a harmadik negyedévben több mint tíz napra felfüggeszti a termelést franciaországi gyáraiban, vagyis 32 ezer gépkocsival kevesebbet gyárt az idén. Bár elbocsájtásokról egyelőre nincs szó, a szakszervezetek mégis aggódnak, mondván: ilyen mértékű leállásra 1993 óta nem volt példa.
A szorongás érthető, hiszen a Renault autógyár alig két hete jelentette be, hogy a franciaországi gyáraiból közel ötezer dolgozót készül elbocsájtani. A tervet a cégben részvényes francia állam is rosszallással fogadta, mire kedden a gyár elnök-vezérigazgatója személyesen ígéretet tett Nicolas Sarkozy államfőnek a franciaországi munkahelyek egy részének megőrzésére.