Ugrásszerűen megnőtt a csődök száma a francia vendéglátó- és szállodaiparban. A jelenségről tanulmányt készítő Euler Hermes SFAC hitelbiztosító intézet kutatási igazgatója az InfoRádiónak azt mondta: ennek oka a francia háztartások vásárlóerejének csökkenése, és jövő tavaszig nem is várható javulás.
A hitelbiztosító kutatási osztálya által végzett tanulmány szerint az első félévben 28 százalékkal több csődöt jelentettek a vendéglátó- és szállodaiparban, mint az előző év azonos időszakában. A legdrámaibb visszaesés a kávézókat érinti, ezeknél a csődök száma 56 százalékkal emelkedett, ami azt jelenti, hogy január és június között összesen 610 intézmény volt kénytelen lehúzni a rolót.
"Február óta folyamatosan lassul a francia gazdaság, és erre a háztartások kiadásaik visszafogásával reagáltak, amit a kávézók, az éttermek és a szállodák éreztek meg leghamarabb" - magyarázta a szakma szerint drámai helyzetet az InfoRádiónak Karine Berger, az Euler Hermes kutatási igazgatója.
Hozzátette: alapvetően kis, általában egy-két dolgozót foglalkoztató struktúrák mentek csődbe, a nagyobb éttermek és szállodák ugyanis szolidabb pénzügyi hátérrel rendelkeznek. Ezzel együtt az igazgató úgy véli: ez utóbbiakra is sötét hónapok várnak, a francia gazdaságban ugyanis nem várható javulás 2009 tavasza előtt.
Kormányzati beavatkozás sürgetnek
A szakma egyébként máris vészjelzéseket ad le. "Minden nap bezár legalább egy kávézó az ország valamelyik településén" - mondják a vendéglátó- és szállodaiparosokat tömörítő országos szövetség vezetői, akik szerint sürgős kormányzati intézkedésekre van szükség, hogy megelőzzék a még nagyobb bajt az évente 60 milliárd eurós forgalmat bonyolító, és mintegy 850 ezer embert foglalkoztató szektorban.
A francia háztartások helyzetének változását jelzi egy legfrissebb felmérés is, melyből kiderül: a vásárlók egyre kevésbé figyelnek arra, hogy ismert márkájú élelmiszereket vegyenek. Az életszínvonal változását vizsgáló intézet elemzése szerint a fogyasztók egyre jelentősebb része véli úgy, hogy a márkás termékek íze semmiben sem különbözik azoktól, amelyeket a hipermarketek a saját cégjelzésük alatt, lényegesen olcsóbban kínálnak.
A felmérésből az is kiderül, hogy a minőségtanúsító jelzések iránt is növekvőben van az érdektelenség: a megkérdezettek 58 százaléka tartotta ezt valamilyen szempontból fontosnak, holott ez az arány éveken keresztül 75 százalékos volt.