Olasz megoldást ígért az áprilisban újraválasztott Silvio Berlusconi a nemzeti intézménynek tartott, de évek óta agonizáló Alitalia megmentésére. Ha azonban a CAI befektetőcsoport visszavonulása után bekövetkezik a baj, az hatalmas presztízsveszteséget jelent majd a miniszterelnöknek.
"Az olaszok pontosan azért választották meg őt, hogy szembenézzen az ilyen kihívásokkal, de az Alitalia-katasztrófa folt a legyőzhetetlen Berlusconi imázsán" - jegyezte meg az Il Sole 24 olasz gazdasági napilap.
Az Alitaliát tavasszal az Air France-KLM próbálta meg kivásárolni, de az ügylet kútba esett, főként a szakszervezetek ellenállása miatt. A történtekre befolyással volt Berlusconi is, aki ellenezte, hogy az előző, baloldali - tehát ideológiai ellenségnek tekintett - kormány által folytatott tárgyalások nyomán külföldi kézbe kerüljön a vezető olasz cég.
Az elnök akkor arról beszélt, hogy kárt okozna az ország hírnevének és a turizmusnak, ha az Alitalia külföldiek kezébe kerülne. Végül az Air France-KLM visszalépett az "elfogadhatatlan felétetelek miatt".
Finito?
Az olasz kormány áprilisban még euró százmilliókat pumpált a vállalatba, de sokkal többet már nem tehet az EU állami beavatkozást korlátozó szabályai miatt. Csütörtökön a dolgozói szakszervezetek kétharmadának ellenállása miatt a cég átszervezését ígérő olasz befektetői csoport is feladta.
Az alku azon bukott meg, hogy a társaság 3000 ember elbocsátását tervezte, a vállalat bizonyos egységeit eladta, míg a dolgozókat, hasonló fizetésért, hosszabb munkaidőre kötelezte volna.
"Silvio: nem adtál el minket a franciáknak, hogy a barátaidnak adjál el" - állt egy tiltakozó dolgozó tábláján. Berlusconi ugyanakkor arra utalt, hogy valószínűleg baloldali ellenfelei mozgatják a szakszervezeteket.
Bárki is a hibás, az Alitalia most már tényleg szabadesésben van. A kemény landolás hétvégére várható, amikortól már nem repülnek a több mint 60 éves cég járatai.
Nem használt a sokkoló a késes tinédzser ellen, agyonlőtték