eur:
390.59
usd:
366.39
bux:
0
2024. május 1. szerda Fülöp, Jakab

Autópálya építés szempontjából ez az egyik leggyengébb év

Szlovákiának komoly gondjai vannak a sztrádaépítési tervek megvalósításával. Egy kilométer autópálya megépítése sík terepen 13-14 millió euróba kerül.

Autópálya építés szempontjából az idei esztendő a leggyengébbek közé tartozik majd az önálló Szlovákia történetében. Az év végéig alig 23 km autópálya szakaszt, illetve gyorsforgalmi utat adnak át, ami jóval kevesebb, mint tavaly volt, amikor 43 kilométerrel gyarapodott az autópálya-hálózat.

Jelenleg közel 480 kilométert tesznek ki az autópályák és a gyorsforgalmi utak az országban. A sztrádaépítési program nagy megterhelést jelent a költségvetésnek, sík területen ugyanis 1 km sztráda építése körülbelül 13-14 millió euróba kerül, ám hegyvidéken - és Szlovákiában ez van túlsúlyban - a költség ennek akár a többszöröse is lehet.

A sztrádaprogramra az idén , 18 milliárd koronát, azaz közel 600 millió eurót költenek az uniós támogatásokkal együtt.

Bár a Fico-kormány programjában kiemelt helyen szerepelt a Pozsonyt Kassával összekötő autópálya 2010-ig történő megépítése, már most nyilvánvaló, hogy a cél irreális, és a két várost legkorábban 2012-ben köti majd össze az autópálya.

Máshol is jelentős lemaradások vannak. Amikor a Kia autógyár letelepedett az országban, az akkori, Dzurinda-kormány ígéretet tett a Pozsony-Zsolna közötti autópálya 2006 végéig történő megépítésére, ez azonban a mai napig nem teljesült.

A szlovák vezetés igyekszik minden eszközt megragadni az építések gyorsítása érdekében, például nemrég enyhítették a sztrádaépítési kritériumokat, az utak szélessége 0,5 méterrel kisebb is lehet, valamint a dőlésszög is lehet meredekebb a mostaninál. A parlamenten sikerült keresztül verni egy olyan szabályt, amely lehetővé teszi a nyomvonalon fekvő magánterületek kisajátítását, ezt azonban a köztársasági elnök megvétózta, így a jogszabály az ősszel ismét a törvényhozás elé kerül.

A beruházások gyorsítását szolgálta az is, hogy a Fico-kabinet végül beleegyezett, hogy a hiányzó sztrádaszakaszok legtöbbjét magántőke bevonásával, úgynevezett ppp-program keretében építsék meg. Az egyes szakaszokra hirdetett tenderek azonban elhúzódtak, eddig egyetlen egy esetében sem hirdettek győztest.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Súlyos gond merült fel az elektromos autózással kapcsolatban

Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges infrastruktúrát kell telepíteni 2030-ig az uniós klímasemlegességi célok eléréséhez - olvasható Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) hétfőn közzétett jelentésében.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.02. csütörtök, 18:00
Könnyid László
a Magyar Turisztikai Ügynökség főigazgatója
Nagy napra ébredt a forint, letörheti a fontos szintet

Nagy napra ébredt a forint, letörheti a fontos szintet

Szerdán, azaz május elsején tartja kamatdöntő ülését az amerikai Fed, amelyet este 8 órakor ismerünk meg, és amint ma reggeli elemzésünkben rámutattunk: kulcsfontosságú az, hogy milyen üzeneteket fogalmaz meg a jegybank, amelyek világszerte komoly kilengéseket okozhatnak. A dollár kedd délután óta határozottan erősödött az euróval szemben, de ez egyelőre nem viselte meg a forintot. Sőt, szerda reggel meglódult az illikvid kereskedés mellett, és a jelek szerint készül letörni egy fontos technikai szintet.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×