Azokat nevezzük kritikus gondolkodóknak, akik jól érvelnek, ítélnek és cselekszenek - mondja Dr. Michael Hand, az angol Oktatási Intézet munkatársa, a Nagy-Britanniában használt Filozófia az iskolákban című kötet társszerzője.
Ahhoz, hogy kritikus gondolkodókat neveljünk, a gyerekeknek meg kéne tanulniuk, milyen és miért fontos a jó érvelés - ezek pedig filozófiai kérdések. Az alapvető filozófia az alapszintű oktatási program részét kellene, hogy képezze - mondja Michael Hand.
A tudósok szerint nem Szókratészről kellene tanulniuk a kisiskolásoknak, hanem olyan fogalmakat kellene megvitatniuk, mint a méltányosság, erkölcsiség vagy épp a büntetés.
Az említett kötet másik szerzője, Carrie Winstanley úgy véli, a filozófia minden más tárgynál jobban megtanítja a gyerekeket az érvek minőségének felbecsülésére, a fogalmak definiálására vagy a források értékelésére.
Ráadásul mindehhez nem kell annyit tudni, hogy ne lehetne már az iskola első éveiben bevezetni. A tudásalapú tárgyak esetében ugyanis a vitát azok uralják, akiknek a kisujjukban van a téma. A filozófiai témákat viszont nem határolják be ténybeli igazságok - teszi hozzá a két szakember.
Magyar érettségi - ezek a feladatok állították kihívás elé a diákokat