Afganisztánban a szövetséges erők legtöbb vesztesége az aknák és az út szélén elhelyezett robbanószerkezetek számlájára írható - Kovács Gyula tűzszerész halálát is ez utóbbi okozta -, így a közép-ázsiai államban jelenlévő majd mindegyik hadsereg igyekszik úgynevezett akna- és rajtaütésbiztos csapatszállítókat beszerezni.
Mivel az amerikai és brit katonai szemlélet korábban a mozgékonyságot helyezte előtérbe, az angolszász hadseregek alig-alig rendelkeztek erős páncélvédelemmel ellátott csapatszállító járművekkel. Amikor aztán Irakban és Afganisztánban szembesültek az útszéli robbanószerkezetek pusztításával, gőzerővel elkezdtek dolgozni a probléma megoldásán.
A legkézenfekvőbb lehetőség a kiegészítő páncélzat felszerelése, így jött létre az amerikaiaknál a páncélozott Humvee, a briteknél pedig a páncélozott Land Rover. Az eredmény ugyanakkor több szempontból sem nevezhető ideális megoldásnak, hiszen az említett járművek hagyományos, lapos alvázzal rendelkeznek, így mindössze robbanóanyag-mennyiség kérdése annak átütése, még ha meg is erősítették korábban.
Ezt igazolta egy múlt heti afganisztáni eset is, amikor egy páncélozott Land Rover mellett robbant fel egy útszéli bomba, megölve egy brit felderítőt, valamint az SAS különleges egység három katonáját.
A kiegészítő páncélzat helyett praktikusabb olyan járműveket a fenyegetett térségekbe küldeni, amelyeket eleve a harci tapasztalatok alapján terveztek. Ilyen például az amerikai Cougar járműcsalád, amely már a robbanások energiáját oldalirányban elvezető V alakú, megerősített alvázzal, valamint a túlélésre sokkal jobb esélyt kínáló utastérrel épült. A Cougarra sokszor felszerelik a (képen is látható) körkörös rácspáncélzatot, amely a rakétahajtású gránátok elleni védelmet szolgálja.
A brit Ridgback - amelyet a Times egyszerűen páncélos szörnynek nevez - az amerikai Cougar alapján készült, és a tervek szerint jövőre kezdhetik használni az afganisztáni brit csapatok. A járművet bemutató védelmi államtitkár elmondta: a tárca 157 darabot rendelt a Ridgbackből, 150 millió font (mintegy 45 milliárd forint) értékben.