Spanyolországban, Európa legnagyobb halászati ágazattal rendelkező országában gyakorlatilag leállt a feldolgozás, miután a benzinárak miatt tiltakozó dolgozók az utcákra vonultak. Az akció követi a francia halászok tiltakozását, akik már hetek óta tüntetnek. Portugál, belga és olasz halászok is tiltakozóakciókba kezdtek, de a brit és a holland fuvarozók is elégedetlenségüknek adnak hangot.
A szakszervezetek szerint elviselhetetlen, hogy az utóbbi öt évben 300 százalékkal emelkedett a dízel ára, miközben a hal nagykereskedelmi ára 20 éve jobbára változatlan.
Párizsban a fellépés összehangolásáról tárgyalnak a francia, spanyol és olasz halászati ágazatok érdekképviseleti vezetői. A cél az, hogy három hét múlva, az EU halászati minisztereinek tanácskozásán közösen fellépve gyakoroljanak nyomást. A tiltakozók közvetlen és azonnali anyagi támogatást követelnek a halászoknak.
Az EB rugalmasságot ígér
Az általában a szabad verseny fontosságát hangsúlyozó Európai Bizottság azt mondta: hajlandó valamiféle rugalmasságot tanúsítani, de nem fog támogatásokat adni a dízel-költségek kompenzálására.
A rövid távú segélyt pedig a halászflották "szerkezeti hiányosságainak" orvoslására kell felhasználni - olvasható a brüsszeli közleményben. A halászok számára azonban "a hatékonyságjavítás, vagy strukturális átalakítás" az utolsó dolog, amiről hallani akarnak, amikor nincs pénzük üzemanyagra, és így nem tudnak jövedelemhez jutni.
Madridban több ezer halász vonult az agrárminisztériumhoz, és 20 tonna halat osztottak ki a járókelőknek, hogy így hívják fel a figyelmet a gondjaikra. Sokan azt állították, hogy tönkremennek, és a kormány a sírba küldi őket.
A fáklyákkal és füstbombákkal felvonuló belga halászok Brüsszelben, közvetlenül az Európai Bizottságra próbáltak nyomást gyakorolni.
Francia halászhajók közben blokád alá vonták az ország második legnagyobb kikötőjét, Le Havre-t, Dél-Franciaországban pedig néhány órára két olajfinomítót vettek körül.
Tragédia a Balatonnál, a nemzetközi sajtó is beszámolt róla