Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Satellite In Space Station Orbiting Earth
Nyitókép: Just_Super/Getty Images

Európai űripari óriás születik a Starlink ellen

Három európai műholdgyártó vállalat egyesülve veheti fel a harcot.

Az európai Airbus, Thales és Leonardo légiközlekedési és védelmi vállalatok előrehaladott tárgyalásokat folytatnak műholdgyártó üzletágaik összevonásáról – írta meg a Handelsblatt bennfentes forrásokra, illetve a Reuters jelentéseire hivatkozva. A cél egy tízmilliárd eurós (közel négyezer milliárd forint) értékű közös vállalat létrehozása. Ez hatékonyan tudná felvenni a versenyt az olyan amerikai szereplőkkel, mint Elon Musk Starlink-je, illetve a kínai vállalatokkal is.

A „Projekt Bromo” kódnéven futó kezdeményezésről még 2025-ben aláírhatják az első keretmegállapodást.

Ezt Michael Schöllhorn, az Airbus védelmi és űripari részlegének vezetője is megerősítette a Corriere della Sera olasz napilapnak adott interjújában. A menedzser szerint a keretmegállapodás után még egy végleges szerződés megkötésére is szükség lesz.

Guillaume Faury, az Airbus vezérigazgatója a szeptember 8-i hét elején Washingtonban újságíróknak úgy nyilatkozott, a vállalatok „közel állnak a megegyezéshez”. A többi érintett vállalat visszafogottabban nyilatkozott: a Leonardo nem kívánta kommentálni a hírt, míg a Thales annyit közölt, hogy bár még nincs végleges megállapodás, dolgoznak a terven.

A tervek szerint a három partner közel egyenlő arányú részesedéssel rendelkezne a leendő közös vállalatban, bár a pontos arányok és a vezetői pozíciók elosztása még a tárgyalások részét képezik. Az új európai „szatellitbajnok” mintájául az Airbus, a Leonardo és a BAE Systems közös tulajdonában lévő MBDA rakétagyártó szolgálhat.

Mivel mindhárom anyavállalatban jelentős állami tulajdonrész van, a végleges megállapodáshoz elengedhetetlen lesz a politikai jóváhagyás. Emellett az ügyletet az európai versenyhatóságok is várhatóan rendkívül alaposan megvizsgálják majd.

Az iparág átalakítása része Európa azon törekvéseinek, hogy megerősítse stratégiai autonómiáját. Az európai gyártók hagyományosan a geostacionárius pályán keringő, nagy értékű műholdakra specializálódtak, azonban az utóbbi években egyre nagyobb nyomás alá kerültek az alacsony Föld körüli pályára (LEO) állított, olcsóbb és kisebb műholdak tömeges megjelenése miatt.

Címlapról ajánljuk
Ilyen volt a világ 2025-ben
Háború, halál, béke

Ilyen volt a világ 2025-ben

2025-ben egy hosszú ideje óta tartó háborút sikerült befagyasztani, egy másik azonban – a béketervek ellenére – még a fegyverszünetig sem jutott. Körképünkben nem csak a világpolitikát meghatározó fegyveres konfliktusokat, de az év más fontos nemzetközi történéseit is áttekintjük.

Inváziós fajok támadása: durva következménye lesz, ha csak akkor cselekszünk, amikor már ég a ház

Amikor egy idegen állat- vagy növényfaj megtelepszik Magyarországon, hajlamosak vagyunk csak ökológiai problémaként gondolni rá, pedig a számlát nem a természet, hanem a gazdaság fizeti. Fertő Imre, a Budapesti Corvinus Egyetem Fenntartható Fejlődés Intézetének professzora az InfoRádióban azt mondta, az igazi veszteség sokszor olyan „láthatatlan” tételekben rejlik, mint a romló vízminőség vagy az eltűnő fajok, ezért fontos a minél gyorsabb cselekvés, továbbá mérsékelni kell az okozott károkat, negatív hatásokat.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×