A 2024 végén elvégzett, 13 országra kiterjedő felmérés szerint a magyarországi autósok többsége, pontosabban 61 százaléka már legalábbis nem zárkózik el attól a gondolattól, hogy a következő autója tisztán elektromos legyen, 18 százalékuk pedig komolyan fontolóra veszi egy akkumulátoros elektromos autó választását a következő vásárlása során. Azoknak az aránya, akik kategorikusan elutasítják a villanyautókat, mindössze 12 százalék, ami az európai átlagnál (21 százalék) is alacsonyabb érték.
A fiatalabb autóval rendelkezők, illetve azok, akik a közeljövőben terveznek autóvásárlást, az átlagnál is nyitottabbak az elektromos hajtáslánc iránt – idézi a felmérést a villanyautosok.hu.
A reprezentatív kutatásból az is kiderül, hogy a legfőbb motivációs tényezőt a fenntarthatóság (27 százalék) és az üzemanyagköltségeken elérhető megtakarítás (24 százalék) jelenti a magyarországi autósok számára, amikor egy elektromos autó vásárlását mérlegelik. Az állami támogatások mindössze a megkérdezettek 9 százaléka számára fontos, aminél még a vezetési élmény is többet nyom a latba. Ezt talán az is magyarázhatja, hogy magánszemélyek részére utoljára 2021-ben írtak ki pályázatot – jegyzik meg.
Bár erre vonatkozóan nincsenek külön magyarországi adatok, de a felmérés szerint a legtöbb felhasználó (kb. 70 százalékuk) azt várja el egy elektromos autótól, hogy az legalább 400 km hatótávval rendelkezzen és egy 20 perces töltés során legalább 300 kilométernyi hatótávhoz szükséges energiát legyen képes magához venni. Ha egy modell ezeknek az elvárásoknak meg tud felelni és az ára is kedvező, a piaci siker már szinte garantált.
Érdekesség, hogy amikor arról kérdezték az embereket, melyik hajtási mód a legkedvezőbb környezetvédelmi szempontból, a legtöbben (42 százalék) a hagyományos autókat helyezték az első helyre, míg az elektromos autókat 32 százalék, a plug-in hibrideket pedig csak a megkérdezettek 24 százaléka említette. Megemlítendő továbbá, hogy a felmérés szerint
Európában a magyarok a leginkább nyitottak a kínai márkák iránt,
a megkérdezettek 69 százaléka fontolná meg egy kínai autó vásárlását, szemben az európai 50 százalékos átlaggal. Ezeknek az embereknek a döntő többsége a BYD iránt érdeklődik, amelyhez képest a többi márka inkább csak a futottak még kategóriába tartozik, már ha egyáltalán ismerik őket. Az adatok ugyanis azt mutatják, hogy a legtöbb kínai autógyártó egyelőre még nemcsak az elfogadottság, hanem az ismertség terén is komoly lemaradással bír a nálunk már jól bejáratott márkanevekhez képest. Ez a lemaradás persze évről évre egyre kisebb.