eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 24. vasárnap Emma
Pharmacist accepting credit card by contactless payment.  Woman purchasing products in the pharmacy. Pharmacist hands charging with credit card reader.
Nyitókép: jacoblund/Getty Images

Szemmel láthatóan többet vásárolnak a magyarok a szomszédos országokban

A magyarok bankkártyás fizetéseinek jelentős részét a külföldi tranzakciók teszik ki, ezen belül is az online szektor a legnépszerűbb. A turizmus újraéledésével viszont a fizikai vásárlások is fellendültek. Növekedett a környező országokba irányuló bevásárlóturizmus is, ahol kedvezőbb árakon lehet vásárolni.

Egyre gyakoribbá válnak a magyarok körében a határokon átnyúló gazdasági tevékenységek. Mindez a fogyasztásban is megmutatkozik, különösen a koronavírus-járvány korlátozásainak feloldása és az ezzel járó társadalmi változások hatására - írja az Economx. Hozzáteszik, a "nemzetköziesedés" a fogyasztás fizikai és online formájában egyaránt tetten érhető.

A lap azt írja, nem véletlen, hogy az országhatárokhoz közel élők inkább külföldön vásárolnak be, ugyanis az inflációs sokk az országok közötti relatív árak eltolódásához vezetett,

így a környező országok egy részében reálértéken sokkal többet ér a magyar fizetés.

A magyar bankkártya-tulajdonosok kártyahasználati szokásai alapján ugyanakkor jól látszanak az itthon és külföldön elköltött pénzek közötti összefüggések:

  • a külföldre irányuló kártyás tranzakciók aránya 2019-ről 2023-ra 13,9 százalékról 14,2 százalékra nőtt,
  • 2019-ben, a pandémia előtti utolsó évben a bankkártyás vásárlások összértéke 7,8 ezer milliárd forint volt, melynek 13,9 százaléka történt külföldön a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint.

A járvány alatt a külföldi-belföldi tranzakciók megoszlása jelentősen átalakult az utazási korlátozások miatt. 2023-ra azonban a turizmus újraindulásával már nagyrészt helyreálltak a koronavírus előtti fogyasztási és fizetési szokások, és ezzel a külföldi vásárlások aránya is visszatért a 2019-es szintre: a teljes 17,3 ezer milliárd forintos kártyás forgalom 14,2 százaléka történt külföldön - írja a lap.

Ugyanebben az időszakban a külföldi tranzakciók összértéke 132 százalékkal emelkedett, a belföldieké 125 százalékkal.

Az előbbi összetétele szinte teljesen átalakult, ami jelzi, hogy milyen jelentős változásokon mentek keresztül a magyarok fizetési és/vagy vásárlási szokásai. Ezzel szemben a hazai fizikai vásárlások forgalma még gyorsabb bővülést mutatott, 5,5 ezer milliárd forintról 11,6 ezer milliárdra nőtt.

Az online vásárlások területén a külföldi tranzakciók aránya szintén csökkent 2019-ről 2023-ra: 40,5-ről 36,4 százalékra. Ugyanakkor ez a 4 százalékpontos darabszám-csökkenés a forgalomban nem mutatkozott meg, jelentős volt a növekedés az internetes költéseknél: 1,8 ezer milliárd forintról 5,2 ezer milliárd forintra nőtt az összesítés, ráadásul ebből 1,9 ezer milliárd forintot tettek ki a külföldi vásárlások.

2019-ben a külföldi vásárlások 69 százaléka online tranzakció volt, míg ez az arány a pandémia idején, 2020-ban 85 százalékra emelkedett, ami jól mutatja a nemzetközi vásárlások digitalizációját. Ahogy a turizmus újraéledt 2022-től, a külföldi helyszínen történő vásárlások aránya növekedni kezdett, és 2023-ra az online vásárlások aránya visszacsökkent 77 százalékra, de továbbra is domináns maradt.

Érdekesség, hogy 2023-ban a magyar vásárlók külföldi élelmiszerboltban végrehajtott vásárlásainak értéke gyorsabban nőtt a környező országokban, mint a távolabbi turisztikai régiókban.

2022-ben a szomszédos európai uniós országok élelmiszerboltjaiban végrehajtott vásárlások a hazai kártyás bolti forgalom 0,23 százalékát tették ki, míg ez az arány 2023-ban 0,37 százalékra emelkedett. Az összesített vásárlási érték ezekben az országokban 24,1 milliárd forintról 45,5 milliárd forintra nőtt, tehát közel megduplázódott - írják.

A távolabbi országokban végzett élelmiszer-vásárlások is növekedést mutattak: a 2022-es 46,4 milliárd forintról 61,1 milliárd forintra emelkedett 2023-ban, ami 32 százalékos növekedést jelent. Ennek aránya a hazai ügyfelek összes bolti kártyás forgalmában 0,44 százalékról 0,5 százalékra nőtt.

Címlapról ajánljuk
Gyenesei Leila: új vezetéssel és más szemlélettel nagy lendületet kaphat az öttusa

Gyenesei Leila: új vezetéssel és más szemlélettel nagy lendületet kaphat az öttusa

Tizenkét év után lett újra magyar tagja a Nemzetközi Öttusa Szövetség elnökségének, miután Gyenesei Leilát beválasztották az irányító testületbe a tisztújító kongresszuson. A világbajnok öttusázó az InfoRádióban elmondta: a sportág népszerűbbé és jobban eladhatóbbá válhat azzal, hogy a lovaglás helyére bekerült az akadályverseny a számok közé.

Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

A lehetséges tárgyalások előtt várható a háború legrosszabb szakasza – mondta az InfoRádióban a biztonságpolitikai szakértő, miután Ukrajna nyugati rakétákat lőtt ki Oroszországra, az pedig minden korábbinál keményebb válaszlépésekkel fenyegetőzik, sőt egyet már végre is hajtott Dnyipro városával szemben.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×