2020 folyamán, a világ autógyárainak világjárvány okozta leállása közepette a hajózási társaságok kivonták a forgalomból a régebbi hajókat, viszont az ezek helyettesítésére szánt szállítóhajók várhatóan még évekig nem állnak üzembe. Az autógyártók közben visszatértek a termeléshez, így a kínai exporttal párosulva a szállítás egyre nagyobb csatát jelent - írja a Financial Times cikkére hivatkozva a Portfolió.
A Clarksons szállítmányozási ügynökség szerint
a globálisan tengeren szállított autók száma 2023-ban 17 százalékkal, rekordot jelentő 23,4 millió darabra nő,
ami felülmúlja a 2018-ban felállított korábbi rekordot.
Az európai autóimport nőtt a legjelentősebb mértékben az összes régió közül, mintegy 40 százalékkal haladta meg 2023-ban a bázist. Kína a becslések szerint 4,3 millió járművet exportált idén, míg 2020-ban még kevesebb mint egymilliót.
A Braemar hajóközvetítő csoport adatai szerint 2020-ban több személygépkocsi- és tehergépkocsi-szállítót selejteztek, mint 2016 óta bármely más évben. A jelenlegi hiány különösen az Európában elektromos járműveket értékesítő kínai márkákat érinti, mivel ezek a vállalatok a hazai gyáraik túlkapacitása és az alternatív szállítási lehetőségek hiánya miatt fokozták az exportot.
Az Európában eladott elektromos autók negyede származik Kínából, részben a Tesla, a BYD és a Polestar szállításainak köszönhetően.
A Renault, a BMW és a Volvo Cars is gyárt néhány modellt Kínában európai értékesítésre.
Az új hajókra vonatkozó rekordmennyiségű megrendelés ellenére ezek valószínűleg még legalább két évig nem fognak üzembe állni, miközben a járműkereslet a vártnál gyorsabban tér vissza.