Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás
Shopping cart, close up
Nyitókép: Getty Images/Kinga Krzeminska

Van pár dolog, amiért spórolás idején is kinyitjuk a pénztárcánkat

Régiós felmérésből derült ki, miként reagálnak a vásárlók az áremelkedésre.

Továbbra is a magyarok a legérzékenyebbek a a gazdasági helyzet romlására a régióban - tette közzé a Publicis Groupe felmérése alapján a vg.hu. A nagyedévente megismétlődő, Csehországra, Lengyelországra, Szlovákiára és Magyarországra kiterjedő kutatás célja, hogy kiderítsék, hogyan változnak az emberek fogyasztási szokásai a nehezedő gazdasági körülmények hatására. Az eredmény szerint a többi vizsgált országban már jelentős javulás érzékelhető, itthon viszont még várat magára a pozitív változás.

A felmérés előző időszakához, 2023 tavaszához képest nem romlott azok aránya, akik minden fogyasztási kategóriában szükségesnek érzik a kiadásaik visszafogását (maradt 41 százalék), azonban a magyarok 37 százaléka továbbra is azt mondja, spórol, amin csak tud. Ebből a szempontból még mindig elsők vagyunk a régióban, Lengyelország kivételével a többi országban ebben a negyedévben már jelentős javulás tapasztalható. A 2022 első negyedévében mért adatokkal összehasonlítva az látszik, hogy a háború kitörésekor, az inflációs mutatók felszálló időszakában jelentősen kevesebben spóroltak, mint most (22 százalék).

A kutatás szerint Magyarországon a férfiak 31, míg a nők 42 százalékának csappant meg a vásárlási kedve,

ennek az is lehet az egyik oka, hogy hazánkban jellemzően a nők kezelik a családi kasszát.

A kereskedelmi szereplők emellett folyamatosan figyelik, melyik termékkategóriák állnak ellen legjobban a gazdasági válságok hatásainak. Többen a magasabb jövedelmű célközönség miatt a luxustermékeket sorolják ide elsőként, ám a Publicis Groupe kutatása rávilágít, hogy két általánosabb kategóriában is érezhető a spórolási szándék csökkenése: az alkoholé 29-ről 22 százalékra, a divatcikkeké 20-ról 15-re mérséklődött.

Az alkoholról továbbra sem szeretnének a magyarok lemondani, 30-ról 19 százalékra zsugorodott azok aránya, akik kevesebbet terveznek rá áldozni, vagy alacsonyan akarják tartani az ilyen jellegű kiadásaikat.

Ugyanezt a százalékos adatot hozta ki a felmérés az első, 2022 februárjában végzett mintavételkor is. A tendencia hasonló az alapvető élelmiszerek esetében is, amelyeknél az emberek igyekeznek visszatérni a korábban megszokott márkákhoz és minőséghez.

Címlapról ajánljuk

Minden bizonytalan Vlagyimir Putyin körül, csak találgatnak a hírszerzők

Belső hírszerzési források és kormányzati tisztségviselők között nincs egyetértés Oroszország távlati katonai céljait illetően. Míg egyes jelentések szerint Vlagyimir Putyin továbbra is igényt tart egész Ukrajnára, addig a hírszerzési igazgató szerint Moszkva elkerülné a közvetlen konfliktust Európával.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Itt a fordulat előszele: szűk esztendők jönnek 2026-tól a világ több nagy gazdaságában

Itt a fordulat előszele: szűk esztendők jönnek 2026-tól a világ több nagy gazdaságában

A feltörekvő gazdaságok 2025-ben a várakozásokat felülmúló teljesítményt nyújtottak, amelyet főként a külkereskedelem bővülése, a finanszírozási feltételek javulása és az állami ösztönző intézkedések hajtottak - áll a BNP Paribas elemzésében. A szervezet közgazdászai szerint ugyanakkor 2026-ban fordulat következik: az országok egyre inkább érezni fogják a vámháború negatív hatásait, a monetáris lazítás keretei többnyire kimerültek, az állami ösztönzésnek pedig egyre inkább gátat fog szabni az országok növekvő adósságállománya és megbillenő egyenlegei.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×