Infostart.hu
eur:
381.8
usd:
327.82
bux:
109235.43
2025. december 5. péntek Vilma
Shopping cart, close up
Nyitókép: Getty Images/Kinga Krzeminska

Van pár dolog, amiért spórolás idején is kinyitjuk a pénztárcánkat

Régiós felmérésből derült ki, miként reagálnak a vásárlók az áremelkedésre.

Továbbra is a magyarok a legérzékenyebbek a a gazdasági helyzet romlására a régióban - tette közzé a Publicis Groupe felmérése alapján a vg.hu. A nagyedévente megismétlődő, Csehországra, Lengyelországra, Szlovákiára és Magyarországra kiterjedő kutatás célja, hogy kiderítsék, hogyan változnak az emberek fogyasztási szokásai a nehezedő gazdasági körülmények hatására. Az eredmény szerint a többi vizsgált országban már jelentős javulás érzékelhető, itthon viszont még várat magára a pozitív változás.

A felmérés előző időszakához, 2023 tavaszához képest nem romlott azok aránya, akik minden fogyasztási kategóriában szükségesnek érzik a kiadásaik visszafogását (maradt 41 százalék), azonban a magyarok 37 százaléka továbbra is azt mondja, spórol, amin csak tud. Ebből a szempontból még mindig elsők vagyunk a régióban, Lengyelország kivételével a többi országban ebben a negyedévben már jelentős javulás tapasztalható. A 2022 első negyedévében mért adatokkal összehasonlítva az látszik, hogy a háború kitörésekor, az inflációs mutatók felszálló időszakában jelentősen kevesebben spóroltak, mint most (22 százalék).

A kutatás szerint Magyarországon a férfiak 31, míg a nők 42 százalékának csappant meg a vásárlási kedve,

ennek az is lehet az egyik oka, hogy hazánkban jellemzően a nők kezelik a családi kasszát.

A kereskedelmi szereplők emellett folyamatosan figyelik, melyik termékkategóriák állnak ellen legjobban a gazdasági válságok hatásainak. Többen a magasabb jövedelmű célközönség miatt a luxustermékeket sorolják ide elsőként, ám a Publicis Groupe kutatása rávilágít, hogy két általánosabb kategóriában is érezhető a spórolási szándék csökkenése: az alkoholé 29-ről 22 százalékra, a divatcikkeké 20-ról 15-re mérséklődött.

Az alkoholról továbbra sem szeretnének a magyarok lemondani, 30-ról 19 százalékra zsugorodott azok aránya, akik kevesebbet terveznek rá áldozni, vagy alacsonyan akarják tartani az ilyen jellegű kiadásaikat.

Ugyanezt a százalékos adatot hozta ki a felmérés az első, 2022 februárjában végzett mintavételkor is. A tendencia hasonló az alapvető élelmiszerek esetében is, amelyeknél az emberek igyekeznek visszatérni a korábban megszokott márkákhoz és minőséghez.

Címlapról ajánljuk

A szuperkomputer nem bízik Lionel Messiben? Este sorsolás!

Pénteken, magyar idő szerint 18 órától rendezik a washingtoni John F. Kennedy Centerben a 2026-os labdarúgó-világbajnokság sorsolását. Az Opta elemző cég elkészítette esélylatolgatását: kiderült, matematikai képletek alapján mely válogatottak számítanak favoritnak. Ennek alapján (is) nagy biztonsággal megállapítható: európai vagy dél-amerikai győztest avatnak majd.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.05. péntek, 18:00
Bódis László
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója
Aukciós rekordok idén: Maurer és Moholy-Nagy az élen

Aukciós rekordok idén: Maurer és Moholy-Nagy az élen

Májusban a Sotheby’s New York aukciósházban értékesítették Moholy-Nagy László Am 3 (1923) című mesterművét, amely forintban számolva minden idők legdrágábban eladott, magyar festő által készített alkotása lett. Az értékesítés a 2025-ös féléves forgalom egyik legfontosabb hajtóerejének bizonyult, és hozzájárult ahhoz, hogy az év első hat hónapjának összforgalma meghaladja az előző két év azonos időszakának eredményeit - írja összesítésében a műtárgy.com.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×