eur:
410.9
usd:
392.19
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
A marshalling yard in Hamburg Maschen - Germany.
Nyitókép: mf-guddyx/Getty Images

Idén is zakatol az egyeskocsi-fuvarozás

A vasúti áruszállító vállalatok az egyeskocsi-teherfuvarozás ellátása érdekében idén 6,4 milliárd forint állami támogatásban részesülhetnek pályázat útján; a forrást az Energiaügyi Minisztérium (EM) biztosítja – közölte a MÁV Zrt.

A közleményben felidézték, hogy a sikeres pályázók, így a Rail Cargo Hungaria Zrt., a GYSEV Cargo Zrt., a CER Hungary Zrt., és az Eurogate Rail Hungary Zrt. (a korábbi Floyd Zrt.), vezetői 2021 novemberében szerződést kötöttek a MÁV Zrt.-vel a vasúti egyeskocsi-teherfuvarozás állami támogatása érdekében. A pályázó társaságokhoz 2021 decemberében az MMV Zrt., idén májusban pedig a Train Hungary Kft. és a Kárpát Vasút Kft. is csatlakozott.

A vasúti egyeskocsi teherfuvarozás program forrását az EM nyújtja, az Építési és Közlekedési Minisztérium támogatóként teszi elérhetővé, a megítélt összeget a MÁV folyósítja.

A programban 2021 és 2025 között több mint 26 milliárd forint áll rendelkezésre. A társaságokat 2021-ben 1,89 milliárd forinttal, 2022-ben 6,27 milliárd forinttal támogatta az állam.

A közleményben kitértek arra, hogy

az egyeskocsi-teherfuvarozás piaci alapon nem végezhető jövedelmezően, viszont nemzetgazdasági szinten hasznos.

Ugyanis ez 700 magyar vállalat, köztük stratégiai nagyüzemek, kis- és középvállalkozások alapanyagellátását és termékeik export piacra juttatását teszi lehetővé. Ezen felül a szolgáltatás fenntartása csaknem 2000 vasutasnak biztosít hosszú távon munkahelyet.

Az egyeskocsi-fuvarozás alapesete az, amikor az áru akár egyetlen vasúti kocsiban útnak indítható, közvetlenül a vállalkozások telephelyeiről is. Ezek a kocsik egy gyűjtőpályaudvarra érkeznek, ahol irányvonatokba, majd egy újabb gyűjtőpályaudvaron a végső célállomásuk szerinti szerelvényekbe rendezik őket. Ezek a logisztikai műveletek megdrágítják ezt a fuvarozási formát.

Tavaly november óta havonta átlagosan 80-90 millió árutonna-kilométer fuvarteljesítményt sikerült fenntartani a programban résztvevő vasúti társaságoknak a MÁV és a GYSEV hálózatán. Eddig 7,2 millió tonna árut (2021-ben 2,6 míg 2022-ben 4,6 millió tonnát) fuvaroztak a vasúttársaságok ügyfelei a támogatási programban. Ezzel az árumennyiséggel

évente akár 400 ezer tehergépjárműtől is mentesül a közút.

Az egyeskocsi-fuvarozás fenntartását az Európai Unió is szorgalmazza, hiszen a vasúti árufuvarozási szektor támogatása nélkül esélytelen megvalósítani azt a célkitűzést, hogy a 300 kilométernél nagyobb távolságra történő árutovábbításnál a vasúti fuvarozás részaránya 2030-ig érje el a 30 százalékot, 2050-ig pedig az 50 százalékot – olvasható a MÁV Zrt. közleményében.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×