eur:
390.9
usd:
360.09
bux:
73174.1
2024. július 27. szombat Liliána, Olga
Camera : OLYMPUS OM-D E-M1 MKⅡ DIGITAL CAMERA
Nyitókép: Takosan/Getty Images

Állati problémával szembesülnek a légitársaságok – vége a zsíros üzletnek

Az elhullott sertésekből, szarvasmarhákból és csirkékből kinyert zsírral készített üzemanyag összességében növeli a felmelegedés mértékét.

Az állati zsír felhasználása sokkal kisebb karbonlábnyomot jelent az üzemanyaggyártásban, becslések szerint 2030-ra meg fog háromszorozódni az ilyen alapanyagból készült üzemanyag iránti kereslet, melyért főként a légitársaságok felelősek – írja a BBC.

Szakértők azonban attól tartanak, hogy ennek hatására más iparágakban megnő a pálmaolaj felhasználása, ami pedig komoly szén-dioxid-kibocsátást jelent.

A légitársaságok komoly nyomás alatt állnak: azt követelik tőlük, hogy csökkentsék karbonlábnyomukat, amelyért főleg az elégetett kerozin felel.

Egy friss kutatás szerint azonban a világszerte évente levágott állatokból származó zsírja nem elegendő ahhoz, hogy kielégítse a légitársaságok támasztotta igényeket.

"Az állatok vagy az állati zsírok készlete nem végtelen. Ha hatalmas extra keresletet támasztunk, akkor azok az iparágak, ahol jelenleg zsírt használnak, alternatívák után kell, hogy nézzenek. Ez az alternatíva pedig a pálmaolaj. Tehát a légi közlekedés közvetve felelős lesz azért, hogy az európai rendszereken keresztül egyre több pálmaolaj kerül az európai rendszerekbe" – fogalmazott a jelentést készítő Transport & Environment munkatársa, Matt Finch.

A pálmaolaj fokozott használata összefügg a növekvő kibocsátással, mivel a hatalmas mennyiségű szenet tároló idősebb erdőket új ültetvények létesítésére irtják ki.

Az állati zsír növekvő felhasználásának klímaváltozást elősegítő hatása sokak számára meglepő. Gyertya, szappan és kozmetikumok előállításához régóta használnak ilyen alapanyagot, a biodízel iránti növekvő kereslet azonban átrajzolta a piacot. Európában 2006 óta megnegyvenszereződött az állati zsírral előállított üzemanyag mennyisége, melyből a legtöbbet autók és teherautó használták fel biodízelként. Az EU és az Egyesült Királyság ugyanakkor a légitársaságok kibocsátást is csökkenteni akarja, ezért mandátumot ír elő számukra: az EU-ban 2030-ra 6, az Egyesült Királyságban 10 százalékra kell emelkedni a fenntartható kerozin mértékének.

A Transport & Environment szerint egy Párizsból New Yorkba tartó járathoz 8800 sertés zsírjára lenne szükség, ha az összes üzemanyag állati eredetű lenne. Mivel az Egyesült Királyság valószínűleg korlátozni fogja az állati eredetű termékek és a használt étolaj használatát, a Nagy-Britannián átrepülő járatokon valószínűleg csak kis mennyiségű állati eredetű anyag kerül majd a motorokba.

Az EU-ban a légitársaságoknak 2030-ra 6 százalékos fenntartható légiüzemanyag-felhasználási célértéket kell elérniük, amelynek 1,2 százalékának e-kerozinból kell származnia. Feltételezve, hogy a fennmaradó 4,8 százalék teljes egészében állati zsiradékból származik, ez transzatlanti járatonként körülbelül 400 sertést igényelne.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.29. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
Nagyot mentek az amerikai tőzsdék

Nagyot mentek az amerikai tőzsdék

Felemás hangulatban telt a kereskedés reggel Ázsiában, de az európai tőzsdéken már látszik némi hangulatjavulás a hét korábbi részében látott eséshez képest. Megérkeztek ma a havi amerikai PCE-adatok, amelyek a várakozásoknak megfelelően az infláció további lassulását mutatták, ám mivel a tegnap megjelent második negyedéves adat már magában foglalta a júniust is, így nagy meglepetése nem lehetett számítani.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×