Csaknem 50 százalékkal nőtt a cseppfolyósított orosz gáz importja Európában – írja a Portfolio.hu az Európai Bizottság által a Politiconak kiadott adatok alapján.
Idén az első kilenc hónapban 16,5 milliárd köbméternyi cseppfolyósított földgázt (LNG) importált az Európai Unió Oroszországból, ami 46 százalékos emelkedés a tavalyi hasonló időszaki 11,3 milliárd köbméterhez képest. Ez szembemegy azzal az uniós narratívával, hogy minél előbb és minél nagyobb mértékben ki kell váltani az orosz gázt.
Az orosz LNG-exportban a legnagyobb szereplő a magánkézben lévő Novatek, és kisebbségi tulajdonos benne a francia TotalEnergies cég. A meglévő hosszú távú szerződések teljesítési kényszerével is összefügghet az, hogy az orosz LNG-szállítmányok mintegy harmada Franciaországba, negyede Spanyolországba érkezett, de lényeges orosz LNG-importőr Belgium is.
Bár komolynak tűnik az európai orosz LNG-import megugrása, ez még mindig kis mennyiség úgy, hogy az EU éves gázfelhasználása mintegy 400 milliárd köbméter,
amelyből tavaly az orosz vezetékes és LNG importsúly együtt mintegy 155 milliárd köbmétert tett ki.
Idén a vezetékes orosz gázimport az EU-ba drasztikusan visszaesett: ötöde érkezik az orosz vezetékes szállításban az egy évvel ezelőttinek, hiszen a főbb vezetékek közül csak az Ukrajnán és Szlovákián át futó Testvériség, illetve a Török Áramlat szállít orosz gázt.
A Nemzetközi Energia Ügynökség a friss elemzésében figyelmeztet: ha jövőre teljesen leállnának az orosz gázszállítások és a kínai LNG-import is visszaemelkedne a 2021-es volumenre, akkor ez a globális LNG-kínálatból kiindulva mintegy 30 milliárd köbméternyi gázhiányt vetít előre az EU-ban. Ezt további keresletmérséklő lépésekkel lehetne/kellene kezelni.
Az ügynökség arra számít, hogy az EU idei teljes évi orosz vezetékes gázimportja 60 milliárd köbméter lesz, de valószínűtlen, hogy ennyi vezetékes gázt szállít 2023-ban, és
az orosz szállítások Európába teljesen leállhatnak.
A Nemzetközi Energia Ügynökség vezetője szerint a jövő évi tél nagyobb kihívás lesz, mert a most 95 százalékos töltöttségű tárolókat a tavasz végétől 15-20 százalékos töltöttségről kellene majd újratölteni. Ezt a nagy képet viszont csak minimálisan tudja javítani a Novatek, illetve egyéb orosz cégek felől eseteg fennmaradó, vagy tovább gyorsuló LNG-szállítás Európa felé.
Kinek nem jut elég dízel és gáz Európában egy hideg tél esetén? Erről is beszélt nemrégiben Pletser Tamás, az Erste Bank olaj és gázipari elemzője az InfoRádió Aréna című műsorában: