Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter az új kormányzati ciklus első Kormányinfóján közölte, a 480 forintos üzemanyagár-sapka bevezetése óta tapasztalnak visszaéléseket a rendszerben, a válaszlépésről pedig a szerdai kormányülésen döntöttek.
Ismert, a 480 forintos benzin- és dízelárhoz képest a szomszédos országok határ menti településein már jóval e fölötti árakkal találkoztak az autósok, emiatt pedig benzinturizmus alakult ki akár több tíz kilométeres távolságból is.
A miniszter csütörtöki bejelentése szerint a pénteki naptól már csak a magyar rendszámú autóknak jár a hatósági áras üzemanyag, a külföldi forgalmi engedélyű (rendszámú) autók sofőrjeinek piaci áron kell tankolniuk.
Hogy ez miként történik majd, arról kérdésre válaszolva beszélt Gulyás Gergely:
a fizetéskor a kasszáknál lesz arra lehetőség, hogy a kutasok két különböző árat érvényesítsenek,
ekkor kérik el a forgalmit a vásárlóktól (erről a benzinkutakkal egyeztettek a bejelentés előtt).
Arról, hogy a külföldi rendszámú autós egy pénteki tankoláskor miként szerez róla tudomást, hogy rá nem a nagy táblán olvasható literár vonatkozik, nem volt szó, ahogy azt sem tudni, a 480 forintos ár helyett várhatóan mennyiért lehet majd külföldi rendszámmal benzint vagy gázolajat tankolni. A Holtankoljak.hu alapján
- a 95-ös benzin literjéért péntektől 661 forintot kell fizetni
- a gázolaj literenként 679 forintba kerül.
Bár Gulyás Gergely azt is jelezte, hogy az intézkedést az érintett ágazattal egyeztették, a Mol elnök-vezérigazgatója, Hernádi Zsolt az InfoRádióban március végén még arról beszélt, hogy a benzinkutasnak hatósági jogosultsága nincs, így kérdéses, technikailag hogyan lehet majd többet elkérni az üzemanyagért egyik vagy másik vásárlótól.
Európában Magyarországon lehet a legolcsóbban tankolni, más országokban jellemzően 700-900 forintnak megfelelő összeget kérnek el a kutakon egyetlen liter üzemanyagért.