eur:
392.99
usd:
366.49
bux:
0
2024. április 26. péntek Ervin
cars on Autobahn highway in Germany in high speed at night
Nyitókép: filmfoto/Getty Images

Az autópályák a nemzetközi áruforgalomból "élnek"

Az üzemeltetés fele bejön a 3,5 tonnánál nehezebb járművek közlekedéséből.

A sztrádák üzemeltetéséért járó, forintszázmilliárdokban mérhető díjat az e-útdíjból kell, hogy fizesse az állam, de az e-útdíjból ennél is sokkal több folyik be a kasszába, úgyhogy nincs gond, ráadásul a pénz többsége a nemzetközi teherforgalomból (a 3,5 tonnánál nehezebb járművek közlekedéséből) származik.

A koncesszió egyébként 35 éves, 1662 kilométernyi alaphálózatot kell fenntartani, üzemeltetni, karbantartani, de része a hálózatbővítési tevékenység elnyerése is; 381 kilométernyi kiegészítő úthálózat (M5, M6 bővítése) is benne van 2038 nyaráig - derül ki a Vg.hu cikkéből.

Pénz be és ki

Az összes tervezett koncesszori gyorsforgalmiút-fejlesztés megvalósulása után a koncessziót elnyert Themis 2048 kilométer hosszú útszakaszért fog felelni. Évente bruttó 122,17 milliárd forintot kap a cég az államtól.

2019-ben, tehát a koronavírus berobbanása előtti utolsó békeévben nettó 217,58, bruttó 276,32 milliárd forintot könyvelt el ezen a címen a NÚSZ, addig 2020-ban ez már nettó 219,1, bruttó 278,26 milliárdon állt meg. Ennél jóval markánsabb felfutást mutat a 2021-es év, amikor nettóban számolva szűk 250, bruttóban több mint 317 milliárd forinton teljesült az e-útdíj-bevétel. Az idei első három hónapban töretlen maradt a bővülés, és január és március között nettó 67,5, bruttó 85,71 milliárdot fizetett a cargo a magyarországi úthasználatért.

Címlapról ajánljuk
Gazdasági elemzők az Arénában: a „másnaposság” után hamarosan dinamikus pályára állhat a magyar gazdaság

Gazdasági elemzők az Arénában: a „másnaposság” után hamarosan dinamikus pályára állhat a magyar gazdaság

Nagyjából a Magyar Nemzeti Bank várakozásainak megfelelő adatokat vár idén a magyar gazdaságtól Isépy Tamás, a Századvég makrogazdasági üzletágvezetője és Madár István, a Portfolio vezető makrogazdasági elemzője. Úgy vélik, az elmúlt időszak gazdasági válságainak egyik legfőbb tapasztalata, hogy sokkal több váratlan helyzetre kell felkészülnie a világnak.

Bóka János az Arénában: igazodás vagy újraegyesítés, ez az unió nagy kérdése

Mi az Európai Uniót egy szerződéses alapokon nyugvó szabályrendszerre épülő együttműködésnek tekintjük, ebbe az állandó közös hitelfelvétel, a közös eladósodás, a fiskális föderalizmus nem fér bele – mondta Bóka János az InfoRádió Aréna című műsorában. Az európai uniós ügyekért felelős miniszter beszélt az EP-választás tétéjéről, az unió jövőjéről és az EU-tagság húszéves mérlegéről is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.26. péntek, 18:00
Balczó Barnabás
a Magyar Posta vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×