Infostart.hu
eur:
387.78
usd:
329.31
bux:
0
2025. december 29. hétfő Tamara, Tamás
Turistabusz halad el a Lánchíd előtt, a Clark Ádám téren 2020. január 4-én. Nem hajthatnak át a Lánchídon turistabuszok és teherautók, mert a közelmúltban elrendelt hídvizsgálati állapotjelentés megállapította, hogy az eddigieknél szigorúbban kell betartani a hídra vonatkozó súlykorlátozást. A BKK buszaira a tilalom nem vonatkozik. Jobbra a súlykorlátozásra figyelmeztető tábla látható.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Fura, de a magas üzemanyagár a legkisebb baja a hazai buszfuvarozóknak

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary ügyvezető főtitkára, Dittel Gábor számolt be érdeklődésünkre a szektor égető problémáiról.

Gondban vannak a hazai fuvarozó vállalkozások, a háború miatt megnőttek az üzemanyag költségek, a legnagyobb probléma azonban nem ez, hanem a munkaerőhiány – mondta érdeklődésünkre a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary ügyvezető főtitkára, Dittel Gábor.

A főtitkár arról számolt be, hogy a különjárati tevékenységben, tehát az idegenforgalomban, a diákszállításban vagy éppen munkásszállításban dolgozók tekintetében, az utóbbiakat leszámítva,

kilátástalan helyzetről kapnak jelentést.

Nemigen van igény csoportos utazásra, és súlyosbítja a helyzetet, hogy az orosz–ukrán háború következményeképpen magas az üzemanyagár. De nagy gondot jelent a munkaerőhiány is.

„Hogyha elindulna az idegenforgalom, nagyon nagy bajban lenne ez a szakmacsoport, mert nem tudna kiállni a szolgáltatást elvégezni. Ez azért is súlyos helyzet, mert ellentétben az árufuvarozással, ahol szigorú szabályok szabályozzák, hogyha egy külföldi vállalkozás Magyarországon tevékenységet végez a járművével, autóbuszok esetében nincs ilyen korlátozás, tehát a szolgáltatást igénybe vevő hogyha nem talál a magyar piacon szolgáltatót, akkor minden különösebb következmény nélkül fordulhat egy másik országbéli vállalkozáshoz” – fejtette ki Dittel Gábor.

A főtitkár szerint

az üzemanyagár talán a legkisebb probléma.

Minimálisan egy 20 százalékos fuvardíj-növekedéssel kompenzálni tudja a szolgáltató az üzemanyagár-emelkedést. Nehezebb kérdés a gépjárművezető-hiány csökkentése.

„Jól működött 2016 és 2020 között az a tevékenység, amit az Országos Képzési Jegyzékbe, köznapi nevn az OKJ-ba beillesztett, szakképzést nyújtó tehergépkocsi- vagy autóbuszvezetői képzés volt. Ez egy államilag finanszírozott felnőttképzés volt.

Általunk ismeretlen oknál fogva ez 2021 elejétől nincs, sajnálatos módon kikerült a képzési körből.

Fönntartjuk a kapcsolatot a kormányzattal és mindent megteszünk annak érdekében, hogy ez a területet ne lehetetlenüljön el, legyenek olyan magyar vállalkozások, melyek ezeket a szolgáltatásokat biztonsággal és magas színvonalon el tudják végezni.”

A NiT Hungary ügyvezető főtitkára a 24.hu-nak elmondta,

  • az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) adatai alapján 2020 és 2022 között 93 vállalkozás tűnt el a piacról, ami mindössze 5 százalékos csökkenés.
  • A NiT Hungary nyilvántartása ennél jóval szomorúbb adatokat mutat: a szervezet autóbuszos tagságának száma 15 százalékkal esett vissza, míg az üzemben tartott járműállomány 17 százalékkal csökkent.

A tudósítás szerint arra számítanak, hogy a turizmusban dolgozó buszos cégek 30 százaléka el fog tűnni, a kiöregedett buszokat nem állítják vissza a forgalomba. A gépkocsivezetők egy része a bizonytalanság és a kiszámíthatatlanság miatt nem szívesen tér vissza a turizmusba. Ma már nem egy olyan vállalkozás van, amelyeknél azért áll a járműpark egy része, mert nincs rá gépjárművezető. Magyarországon a közúti fuvarozói szektorban 130 ezer gépjárművezetőre van szükség, ennek 25-30 százaléka hiányzik jelenleg.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Donald Trump már látja a békemegállapodást

Donald Trump már látja a békemegállapodást

Donald Trump szerint az ukrajnai háború lezárásáról szóló tárgyalások végső szakaszában járnak. Az amerikai elnök erről Volodimir Zelenszkij társaságában beszélt, amikor floridai rezindenciáján fogadta az ukrán államfőt vasárnap.
Putyin háborús ultimátuma árnyékában találkozik Trump és Zelenszkij – háborús híreink vasárnap

Putyin háborús ultimátuma árnyékában találkozik Trump és Zelenszkij – háborús híreink vasárnap

Oroszország szombat este újabb rakétatámadást indított Kijev és Ukrajna több régiója ellen, amely miatt az ukrán főváros egyes részein megszűnt az áram- és a távhőszolgáltatás. A támadás közvetlenül megelőzte Volodimir Zelenszkij ukrán elnök amerikai látogatását, ahol Donald Trump elnökkel folytat tárgyalásokat a 20 pontos béketerv véglegesítése érdekében. Az egyik legkritikusabb kérdése továbbra is az, hogy mely területeket adnák át Oroszországnak.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×