eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Turistabusz halad el a Lánchíd előtt, a Clark Ádám téren 2020. január 4-én. Nem hajthatnak át a Lánchídon turistabuszok és teherautók, mert a közelmúltban elrendelt hídvizsgálati állapotjelentés megállapította, hogy az eddigieknél szigorúbban kell betartani a hídra vonatkozó súlykorlátozást. A BKK buszaira a tilalom nem vonatkozik. Jobbra a súlykorlátozásra figyelmeztető tábla látható.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Fura, de a magas üzemanyagár a legkisebb baja a hazai buszfuvarozóknak

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary ügyvezető főtitkára, Dittel Gábor számolt be érdeklődésünkre a szektor égető problémáiról.

Gondban vannak a hazai fuvarozó vállalkozások, a háború miatt megnőttek az üzemanyag költségek, a legnagyobb probléma azonban nem ez, hanem a munkaerőhiány – mondta érdeklődésünkre a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary ügyvezető főtitkára, Dittel Gábor.

A főtitkár arról számolt be, hogy a különjárati tevékenységben, tehát az idegenforgalomban, a diákszállításban vagy éppen munkásszállításban dolgozók tekintetében, az utóbbiakat leszámítva,

kilátástalan helyzetről kapnak jelentést.

Nemigen van igény csoportos utazásra, és súlyosbítja a helyzetet, hogy az orosz–ukrán háború következményeképpen magas az üzemanyagár. De nagy gondot jelent a munkaerőhiány is.

„Hogyha elindulna az idegenforgalom, nagyon nagy bajban lenne ez a szakmacsoport, mert nem tudna kiállni a szolgáltatást elvégezni. Ez azért is súlyos helyzet, mert ellentétben az árufuvarozással, ahol szigorú szabályok szabályozzák, hogyha egy külföldi vállalkozás Magyarországon tevékenységet végez a járművével, autóbuszok esetében nincs ilyen korlátozás, tehát a szolgáltatást igénybe vevő hogyha nem talál a magyar piacon szolgáltatót, akkor minden különösebb következmény nélkül fordulhat egy másik országbéli vállalkozáshoz” – fejtette ki Dittel Gábor.

A főtitkár szerint

az üzemanyagár talán a legkisebb probléma.

Minimálisan egy 20 százalékos fuvardíj-növekedéssel kompenzálni tudja a szolgáltató az üzemanyagár-emelkedést. Nehezebb kérdés a gépjárművezető-hiány csökkentése.

„Jól működött 2016 és 2020 között az a tevékenység, amit az Országos Képzési Jegyzékbe, köznapi nevn az OKJ-ba beillesztett, szakképzést nyújtó tehergépkocsi- vagy autóbuszvezetői képzés volt. Ez egy államilag finanszírozott felnőttképzés volt.

Általunk ismeretlen oknál fogva ez 2021 elejétől nincs, sajnálatos módon kikerült a képzési körből.

Fönntartjuk a kapcsolatot a kormányzattal és mindent megteszünk annak érdekében, hogy ez a területet ne lehetetlenüljön el, legyenek olyan magyar vállalkozások, melyek ezeket a szolgáltatásokat biztonsággal és magas színvonalon el tudják végezni.”

A NiT Hungary ügyvezető főtitkára a 24.hu-nak elmondta,

  • az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) adatai alapján 2020 és 2022 között 93 vállalkozás tűnt el a piacról, ami mindössze 5 százalékos csökkenés.
  • A NiT Hungary nyilvántartása ennél jóval szomorúbb adatokat mutat: a szervezet autóbuszos tagságának száma 15 százalékkal esett vissza, míg az üzemben tartott járműállomány 17 százalékkal csökkent.

A tudósítás szerint arra számítanak, hogy a turizmusban dolgozó buszos cégek 30 százaléka el fog tűnni, a kiöregedett buszokat nem állítják vissza a forgalomba. A gépkocsivezetők egy része a bizonytalanság és a kiszámíthatatlanság miatt nem szívesen tér vissza a turizmusba. Ma már nem egy olyan vállalkozás van, amelyeknél azért áll a járműpark egy része, mert nincs rá gépjárművezető. Magyarországon a közúti fuvarozói szektorban 130 ezer gépjárművezetőre van szükség, ennek 25-30 százaléka hiányzik jelenleg.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×