eur:
389.02
usd:
361.9
bux:
68900.51
2024. május 9. csütörtök Gergely
A Szuezi-csatorna Hatóság által közreadott képen vontatóhajókkal és munkagépekkel próbálják kiszabadítani a keresztbe fordult és beszorult Ever Given nevű konténerszállítót a Szuezi-csatornában 2021. március 28-án. A világ egyik legnagyobb teherhajója öt napja blokkolja a forgalmat, a baleset miatt felfüggesztették a hajóforgalmat a Szuezi-csatornában.
Nyitókép: MTI/EPA/Szuezi-csatorna Hatóság

Rengeteg rakomány vesztegel még mindig az Ever Givenen

A tulajdonosok nem számítanak arra, hogy még az idei évben hozzájuthatnak a hajón található árukhoz: Egyiptom a lefoglalt hajót birtokló cégtől nem kevesebb, mint 916 millió dollárnyi kártérítést követel azért, mert a csatorna forgalma napokig állt.

Óriáscégek, mint az IKEA és a Lenovo, de kisebb vállalatok, mint a kerékpárokat készítő Pearson 1860 is várja, hogy végre hozzájuthasson azokhoz az árukhoz, amelyek a Szuezi-csatorna forgalmát márciusban hat napig megbénító Ever Given fedélzetén levő konténerekben vesztegelnek a mai napig.

"Nem sok reményt fűzünk ahhoz, hogy még idén láthatjuk a készleteinket, és bár a szállítmány biztosítva van, sejtjük, hogy hónapokig, ha nem évekig nem lesz esélyünk a helyzet rendezésére" - mondta Will Pearson, a Pearson 1860 igazgatója a CNN-nek. Cégének több mint 100 ezer dollár értékű terméke van a hajón.

Az Ever Given a Nagy Keserű-tó partján vesztegel, rajta több mint 18 ezer konténerrel,

és nem is mozdulhat addig, amíg a jogi vita végére pont nem kerül. A CNN-nek több olyan cég, amelynek áruja van a hajón, is azt nyilatkozta, hogy nem kapnak tájékoztatást arról, mire számítsanak. Kizárják őket azokból a tárgyalásokból, amelyek eldöntik, mikor szabadítják fel a hajón levő árut. Ha sikerül is majd megegyezésre jutni, valószínű, hogy a vállalatoknak vagy biztosítóiknak kell majd a teher egy részét viselniük.

A társaságok a tengerjog alapján kötelezhetők fizetésre, amely szerint az útban részt vevő feleknek arányosan kell osztozniuk a költségeken veszteség esetén. Ez az elv a tengeri kereskedelemre vonatkozó szabályokban gyökerezik, amelyeket a mai Görögország területén lévő Rodosz népe hozott létre több mint egy évezreddel ezelőtt.

"Ha valaki, ebben az esetben a hajótulajdonosok rendkívüli kiadást vállalnak a közjó érdekében, akkor mindenkitől azt kérik, hogy járuljon hozzá ehhez" - mondta Jai Sharma, a Clyde & Co. ügyvédi iroda rakománybalesetekért felelős vezetője, aki olyan vállalatokat és biztosítókat képvisel, amelyek több mint 100 millió dolláros rakományt szállítanak az Ever Givenen. A cég becslése szerint

a fedélzeten lévő áruk összértéke 600-700 millió dollár.

A hajót tulajdonló Shoei Kisen Kaisha nem kívánt nyilatkozni, akárcsak a Szuezi-csatorna hatósága sem.

Az IKEA nem kívánta kifejteni, milyen áruk vesztegelnek Egyiptomban konténereikben, de van olyan brit cég, az EasyEquipment, amelynek hűtőgépei találhatók rajta, amelyeket még az éttermek májusi nyitása előtt szándékoztak eljuttatni Nagy-Britanniába.

"Nemcsak hogy elvesztettük az összes nyereséget ebből a döntő fontosságú megrendelésből, de helyzetünk az éttermeket is érintette. Bizonytalanságban ragadtunk, és tudom, hogy ezt a plusz számlát nekem kell majd kifizetnem, hogy visszakapjam a készleteimet." - mondta Michael Shah vezérigazgató a CNN-nek.

Pearson azt mondja, abból, amit neki elmondanak a tárgyalásokról, az derül ki, hogy a hajótulajdonos és a csatorna hatóságai folyamatosan a másikra igyekeznek hárítani a felelősséget, az pedig, hogy a tárgyalások megrekedtek, minden olyan vállalkozás számára haszontalan, amely áruját tudja a hajó fedélzetén.

Más gondok is akadnak

A dél-kínai Kantonban, a fontos ipari és kereskedelmi központban a delta variáns terjedésének megfékezése miatt vezettek be korlátozásokat. A Jantien Nemzetközi Konténerterminál, a világ harmadik legforgalmasabb átrakodóterminálja kapacitása ötödén üzemel. Mivel innen indul útnak a kínai export 24 százaléka, a korlátozások hatása Európába is gyorsan begyűrűzhet, és akár még az év végén is érezhető lesz – írja a vg.hu

A Jantien kikötőben több mint 160 ezer konténer torlódott fel május vége óta, a bejáratnál pedig a szokásos fél nap helyett most legkevesebb 16 napot kell vesztegelniük a teherhajóknak.

A szuezi zárlat mindössze egy hétig tartott, de további tíz nap volt, hogy a torlódást megszüntessük. A kínaiak mindent zárva tartanak egészen addig, amíg meg nem győződnek arról, hogy a koronavírus terjedését megfékezték. Intézkedéseik hatása világszerte érezhető lesz – figyelmeztetett Lars Mikael Jensen, a Maersk vezére.

A szállításokat tovább lassítja, hogy a szektor év eleje óta egyre súlyosabb konténerhiánnyal küzd, amire válaszul a kínaiak minden tárolót hazarendeltek.

Címlapról ajánljuk
Megérkezett a kínai elnök Budapestre
videó, képek

Megérkezett a kínai elnök Budapestre

Este kilenc óra előtt szállt le Hszi Csin-ping gépe a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Orbán Viktor és Lévai Anikó fogadta az elnöki párt.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.09. csütörtök, 18:00
Resperger István ezredes
a Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem Szent-István Biztonságkutató Központ igazgatója
Felemás zárás a tőzsdéken

Felemás zárás a tőzsdéken

Szerda reggel kedvezőtlen hangulatban telt a kereskedés Ázsiában, ezt követően pedig ugyan reggel jó hangulatban indult a nap Európában, de a déli órákra megtorpant az emelkedés. A magyar tőzsde ma alulteljesítő volt, ami elsősorban az OTP eséséből adódott. A hazai nagypapírok közül nagyot ralizott azonban a Mol, a befektetők megkönnyebbültek a hírre, hogy a kormány szerint az üzemanyagkereskedők eleget tettek a kormány kérésének az elmúlt két hétben. Egyre rosszabra fordul a hangulat az amerikai tőzsdéken, nem kizárt, hogy megszakad ma az öt napja tartó emelkedő széria.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×