eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Védőmaszkoos munkás a Volkswagen wolfsburgi gyárában 2020. április 27-én. A német járműgyártó ezen a napon újraindította a koronavírus-járvány miatt korábban leállított termelést.
Nyitókép: MTI/AP/Getty Images/Alexander Koerner

Brutális bírság fenyegeti a Volkswagent

A Volkswagen konszern előreláthatólag nem lesz képes teljesíteni az uniós szén-dioxid-kibocsátási határértékeket az idén, és valószínűleg jövőre sem, aminek milliárdos bírság lehet a következménye.

Herbert Diess, a konszern vezérigazgatója a Wirtschaftswoche lapnak adott interjúban elmondta, hogy gőzerővel dolgoznak a kibocsátási határértékek lehető legjobb megközelítésén. Jövőre viszont, az elektromos autók már várhatóan mélyebb piaci behatolásának köszönhetően "könnyebb dolgunk lesz", 2022-től pedig "nem jelent majd problémát" a flottacélok teljesítése.

Diess már korábban is jelezte, hogy nem lesz egyszerű feladat az uniós kibocsátási határértékek teljesítése. November elején például "nagyjából egy grammnyi" elmaradásról beszélt. "Még nem adtuk fel, de nem lesz könnyű az idei flottacélokat teljesíteni" - jelentette ki a lapnak adott interjúban.

A Volkswagen bemutatott ugyan új elektromos modelleket a már a vége felé tartó évben, ezek azonban aránylag alacsony példányszámban kerültek piacra, és így nem lesznek képesek ellentételezni a népszerű SUV és nagy limuzin modellek viszonylag magas szén-dioxid-kibocsátását.

Herbert Diess elismerte, hogy

a Volkswagen "viszonylag későn" kezdte meg az átállást az elektromos mobilitásra, viszont 2025-ig 35 milliárd eurót szán a technológia fejlesztésére és a gyártás kiépítésére fordítani.

Az uniós előírások alapján 2020-ban az autógyártóknak kilométerenként 95 gramm alatti szén-dioxid-kibocsátási flottaátlagot kell elérniük teljes modellpalettájukkal. A határértékek "bevezetési könnyítéseként" ebből 2021-re öt százalékos kedvezményt kaphatnak. Az EU Bizottság a határértékek további szigorítását is tervezi, de már nem csak a szén-dioxid-kibocsátásra, hanem az egészségre káros nitrogén-oxidra is.

A Volkswagen konszern vezére az interjúban megerősítette, hogy alapjában véve egyetért az Európai Bizottság által követett emissziócsökkentési kurzussal, rámutatott azonban az ehhez szükséges átalakítások hatalmas beruházásigényére. "Ha Brüsszel gyorsabb tempót követel tőlünk, akkor sajnos azt kell mondanom, hogy 2025-ig nem lesz lehetséges lényegesen felgyorsítani az átállás ütemét, mert egyszerűen nem lesz elegendő akkumulátor hozzá. 2025 és 2030 között azonban már lehetséges lesz gyorsítani" - mondta.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×