Infostart.hu
eur:
388.46
usd:
331.57
bux:
109355.74
2025. december 18. csütörtök Auguszta
Védőmaszkoos munkás a Volkswagen wolfsburgi gyárában 2020. április 27-én. A német járműgyártó ezen a napon újraindította a koronavírus-járvány miatt korábban leállított termelést.
Nyitókép: MTI/AP/Getty Images/Alexander Koerner

Brutális bírság fenyegeti a Volkswagent

A Volkswagen konszern előreláthatólag nem lesz képes teljesíteni az uniós szén-dioxid-kibocsátási határértékeket az idén, és valószínűleg jövőre sem, aminek milliárdos bírság lehet a következménye.

Herbert Diess, a konszern vezérigazgatója a Wirtschaftswoche lapnak adott interjúban elmondta, hogy gőzerővel dolgoznak a kibocsátási határértékek lehető legjobb megközelítésén. Jövőre viszont, az elektromos autók már várhatóan mélyebb piaci behatolásának köszönhetően "könnyebb dolgunk lesz", 2022-től pedig "nem jelent majd problémát" a flottacélok teljesítése.

Diess már korábban is jelezte, hogy nem lesz egyszerű feladat az uniós kibocsátási határértékek teljesítése. November elején például "nagyjából egy grammnyi" elmaradásról beszélt. "Még nem adtuk fel, de nem lesz könnyű az idei flottacélokat teljesíteni" - jelentette ki a lapnak adott interjúban.

A Volkswagen bemutatott ugyan új elektromos modelleket a már a vége felé tartó évben, ezek azonban aránylag alacsony példányszámban kerültek piacra, és így nem lesznek képesek ellentételezni a népszerű SUV és nagy limuzin modellek viszonylag magas szén-dioxid-kibocsátását.

Herbert Diess elismerte, hogy

a Volkswagen "viszonylag későn" kezdte meg az átállást az elektromos mobilitásra, viszont 2025-ig 35 milliárd eurót szán a technológia fejlesztésére és a gyártás kiépítésére fordítani.

Az uniós előírások alapján 2020-ban az autógyártóknak kilométerenként 95 gramm alatti szén-dioxid-kibocsátási flottaátlagot kell elérniük teljes modellpalettájukkal. A határértékek "bevezetési könnyítéseként" ebből 2021-re öt százalékos kedvezményt kaphatnak. Az EU Bizottság a határértékek további szigorítását is tervezi, de már nem csak a szén-dioxid-kibocsátásra, hanem az egészségre káros nitrogén-oxidra is.

A Volkswagen konszern vezére az interjúban megerősítette, hogy alapjában véve egyetért az Európai Bizottság által követett emissziócsökkentési kurzussal, rámutatott azonban az ehhez szükséges átalakítások hatalmas beruházásigényére. "Ha Brüsszel gyorsabb tempót követel tőlünk, akkor sajnos azt kell mondanom, hogy 2025-ig nem lesz lehetséges lényegesen felgyorsítani az átállás ütemét, mert egyszerűen nem lesz elegendő akkumulátor hozzá. 2025 és 2030 között azonban már lehetséges lesz gyorsítani" - mondta.

Címlapról ajánljuk
Gazdatüntetés Brüsszelben: borult az eredeti akciózási terv, útlezárások jönnek az EU-csúcs helyszínén

Gazdatüntetés Brüsszelben: borult az eredeti akciózási terv, útlezárások jönnek az EU-csúcs helyszínén

Európai egység alakult ki a gazdatársadalomban a mostani brüsszeli tiltakozást illető két ügyben: senki nem szeretne nagy mennyiségű, ellenőrizetlen dél-amerikai élelmiszer ellen küzdeni a piacért, illetve a green dealből adódó átállás anyagi terheit sem vállalnák a jelenlegi formájában. A tüntetés eredeti programját borították az éjszakai akciózások, amelyek jelenleg ott zajlanak, ahol a zárolt orosz vagyont Brüsszelben őrzik. Helyszíni tudósítás.

Két új közvélemény-kutatás, homlokegyenest ellentétes eredménnyel

A Nézőpont Intézet friss felmérése szerint listán a Fidesz 46, míg a Tisza Párt 39 százalékos eredményt érne el, ha most lennének a parlamenti választások. A Medián viszont nemrég azt mérte, hogy a Tisza a teljes szavazókorú népességben 5, míg a választani tudó biztos szavazók körében 10 százalékkal előzi meg a Fideszt. A 40 évnél fiatalabbak között 57 százalékos a Tisza Párt támogatottsága.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.18. csütörtök, 18:00
Lehel László
a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet elnök-igazgatója
Kezdődhet minden elölről? Brüsszel újabb szigorú vizsgálata fenyegeti Paks II. projektet

Kezdődhet minden elölről? Brüsszel újabb szigorú vizsgálata fenyegeti Paks II. projektet

Tordai Bence független országgyűlési képviselőnek küldött brüsszeli válaszlevél alapján új szakaszba lépett a Paks II. atomerőmű állami támogatásának uniós eljárása: az Európai Bizottság informálisan megerősítette, hogy az ügy visszakerült a hivatalos vizsgálati szakaszba. Ez a jogi keret az uniós állami támogatási eljárások érdemi vizsgálati fázisa, ami azt jelenti, hogy a Bizottságnak újból le kell folytatnia egy teljes körű tartalmi értékelést a projektnek nyújtott magyar állami támogatás jogszerűségéről.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×