Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
Homokpadok a Dunán Bajánál 2018. október 17-én. Az augusztus óta tartó csapadékszegény időjárás miatt a folyó vízállása a magyarországi szakaszon ismét az eddig mért legkisebb értékek közelében vagy alatta alakul.
Nyitókép: MTI/Sóki Tamás

Vízlépcsőkkel lehetne megelőzni az apályokat a Dunán

A következő időszakban sokkal hosszabb alacsony vízállással járó időszakra kell felkészülni a Dunán - közölte az InfoRádióban a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke. Bencsik Attila szerint erre fel kell készülni, a Dunán vízlépcsőket kell építeni.

Újabb alacsony vízállási rekord született a Dunán, Budapesten 41 centimétert mértek, és érdemi csapadék továbbra sem várható. Éjszakai hajózási tilalmat vezettek be, de nappal is csak jelentősen csökkentett terheléssel járhatnak a teherhajók.

"Két hónappal ezelőtt úgy jellemeztem a helyzetet, hogy katasztrofális. És azóta csak romlott

- mondta az InfoRádióban Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke. - A Rajna és a Duna teljes szakaszán drasztikusan alacsony a vízállás. 1,1-1,2 méteres merüléssel lehet haladni, de egy hajó terhelve 2,5-2,8 méteres merülésű. Egy 1600 tonnás hajó 300-350 tonnás rakománnyal tud közlekedni, ha egyáltalán tud."

Az elnök elmondta, hogy a fuvardíjak a két-háromszorosára emelkedtek, és a szállított árumennyiség is jelentősen lecsökkent. Hetek óta várják a csapadékot, de a következő négy-öt napban nem várható jelentősebb utánpótlás, és annyira kiszáradtak a földek, hogy egy kisebb eső nem is lenne elég.

Legalább egyhetes kiadós eső segítene csak a vízálláson.

Az elmúlt időszak tapasztalatai és a jövőbeli kilátások Bencsik Attila szerint arra mutatnak, hogy a következő években-évtizedekben ez a helyzet romlani fog. A klímaváltozás következtében nagy árvizek várhatók, és ezt követően pedig hosszabb periódusú alacsony vízállású időszak.

"Erre időben fel kell készülnünk, mert a vízmegtartás, a vízgazdálkodás kulcsfontosságúvá válik, és nemcsak a hajózás, hanem az ivóvízkészlet, a mezőgazdaság, az árvízvédelem szempontjából is. A döntéshozóknak előre kell gondolkodniuk, hogyan lehet ezt megoldani.

A válasz egyszerű: víztárolók építésével, és ez a Dunán ez vízlépcsőket jelent. Enélkül hosszú távon nem lehet megoldani ezt a problémát"

- mondta az érdekképviselet vezetője.

A flották átalakításával az elnök szerint a vízi fuvarozók csak korlátozott módon tudnak a vízjárás változásához alkalmazkodni, de ez a hajózás versenyképességét jelentősen veszélyeztetné.

"A közút már így is jelentős árumennyiséget vonz el a hajózástól. Ha a hajókat igazítjuk a megváltozott körülményekhez, azzal egyértelműen a közúti áruforgalmat fogjuk növelni" - jósolta Bencsik Attila.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Az amerikai elnök teljes olajblokádot hirdetett Venezuela ellen, hadihajókkal zárná el az ország fő bevételi forrását. Szakértők szerint a gazdasági nyomás egyedül nem biztos, hogy elég lesz a rendszer megdöntéséhez.

Az EU nem ezt az utat tervezte Ukrajna támogatására - Merz ennek ellenére elégedett

A zárolt orosz vagyon érintetlen maradt, a tagállamok három kivétellel Ukrajna 90 milliárd eurós támogatásában állapodtak meg. Legalábbis a nyilvánosság előtt ezzel a német kancellár is elégedett volt, noha az eredményhirdetésig az ellenkezőjét remélte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×