A nemzetközi hitelminősítő elsősorban azzal a véleményével indokolta a péntek éjjel Londonban bejelentett döntést, hogy az orosz kormány középtávú államháztartási konszolidációs stratégiája várhatóan csökkenti az orosz költségvetés függőségét a nyersolaj- és földgázbevételektől.
A Moody's kiemelte azt is, hogy megkezdődött az orosz gazdaság kilábalása a csaknem két éve tartó recesszióból.
E két tényező együtt enyhítette azokat a lefelé ható kockázatokat, amelyeket a Moody's tavaly áprilisban, az orosz osztályzati kilátás negatívra rontásának idején észlelt - áll a hitelminősítő indoklásában.
A Moody's szerint az orosz kormány által a tavalyi év végén felélesztett három évre szóló költségvetési keretprogram - az első középtávú államháztartási terv azóta, hogy az eredetileg 2015-2017-re meghirdetett konszolidációs programot az olajárak összeomlása irreálissá tette - nagyratörő költségvetési konszolidációs stratégiát tartalmaz, konzervatív kiadási és bevételi előrejelzésekkel.
A program alapján a hazai össztermékhez (GDP) mért államháztartási hiány 2017 és 2019 között évente hozzávetőleg egy százalékponttal csökken, kordában tartva az államadósság növekedését.
A Moody' megítélése szerint ezek az új konszolidációs célok elérhetők, jelentős részben azért, mert az orosz kormány a terv elkészítéséhez megfelelő mértékben konzervatív bevételi és olajár-előrejelzéseket használt.
A hitelminősítő az orosz osztályzati kilátás javításának makrogazdasági indokai között kiemelte, hogy az orosz gazdaság a tavalyi negyedik negyedévben kikerült a csaknem kétévi recesszióból. A rubel árfolyam-lebegtetése hatékony eszköznek bizonyult a sokkok kivédésére az elmúlt két évben, enyhítve a cserearány-romlás hatásait, különösen a nyersanyag-exportőrök és a kormány számára, amelynek bevételeiből még mindig 36 százalékkal részesednek a nyersolaj- és a földgázszektorból befolyó adók - áll a Moody's elemzésében.
A hitelminősítő szerint azonban a fordulat ellenére az orosz gazdaság potenciális növekedési üteme továbbra is meglehetősen gyenge a hasonló bevételi szintű más gazdaságokhoz mérve, és ez a tényező változatlanul terheli az orosz államadós-besorolást.
A Moody's várakozása szerint az orosz gazdaság potenciális növekedési üteme nem haladja meg a 1,5-2 százalékot, tekintettel a jelentős arányú szegénység kezelésére alkalmas szerkezeti reformok hiányára, a munkaképes korú lakosság lélekszámának csökkenésére és a beruházásokat hátráltató számos tényezőre.
A hitelminősítő szerint mindemellett jelentős geopolitikai kockázatok is terhelik az orosz hitelképességet, elsősorban az ukrajnai konfliktus, valamint Oroszország bekapcsolódása a szíriai háborúba.
Tavaly októberben egy másik nagy nemzetközi hitelminősítő, a Fitch Ratings is stabilra javította az addigi negatívról Oroszország államadós-osztályzatának kilátását, elsősorban azzal a véleményével indokolva a lépést, hogy Oroszország koherens és hiteles gazdaságpolitikai válaszlépésekkel reagált a nyersolaj meredek árzuhanására.
A Fitch a befektetési ajánlású kategória alapszintjén, "BBB mínusz" besorolással tartja nyilván a hosszú futamidejű orosz szuverén adósságot, egyedüliként a három nagy nemzetközi hitelminősítő közül. A Standard & Poor's és a Moody's egyaránt már két éve átsorolta az orosz szuverén besorolást a befektetésre már nem ajánlott sávba.
Tavaly ősszel azonban a Standard & Poor's is stabilra javította az orosz deviza-államadósság "BB plusz" minősítésének kilátását az addigi negatívról, szintén levéve ezzel Oroszország további leminősítését a napirendről.