eur:
402.13
usd:
383.27
bux:
87542.1
2025. február 16. vasárnap Julianna, Lilla
Mindenki a magyar légiirányítás megoldását akarja

Mindenki a magyar légiirányítás megoldását akarja

Kiemelkedő díjat nyert a HungaroControl, amelynek úttörő megoldása nemcsak a környezet kíméli, hanem a légitársaságoknak is kényelmes. Erről beszélt a HungaroControl légiforgalmi főosztályvezetője az InfoRádiónak.

Nemzetközi Minőség-Innováció díjat nyert a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat, az elismerést az Európai Minőségügyi Szervezet ítélte meg a magyarországi szabad légtérhasználat megtervezéséért - mondta a HungaroControl légiforgalmi főosztályvezetője, Bakos József. 

A Hungarian Free Route Airspace (HUFRA) nevű koncepcióval nyertek, amit 2015 február 5-én vezettek be a magyar légtérben. Ez nem termék, hanem szolgáltatási színvonal, amelyet a légitárasaságoknak fejlesztettek ki. A lényege, hogy a magyar légtérben eltörölték az összes korábbi légi útvonalat, és a be- és kilépő pontok között azóta a lehető legrövidebben, az általuk leginkább preferált nyomvonalon repülhetnek a légitársaságok.

Mindenki a magyar légiirányítás megoldását akarja

A fenntartható és környezettudatos innováció témában lett nyertes a magyar projekt, mert nem a viszonylag cikk-cakkos, hanem egyenes vonalon repülhetnek a gépek, és így kevesebb üzemanyagot használnak fel, így a környezeti terhelés, a a szén-dioxid- és a nitrogén-dioxid-kibocsátás is csökken. A brüsszeli Eurocontrol előzetes kalkulációi alapján mintegy

16 millió kilogramm szén-dioxiddal kevesebb kerül a levegőbe.

Ez mintaprojekt lehet Európában, a légitársaságok azóta több nemzetközi fórumon is kijelentették, hogy erre a megoldásra vágynak és várnak. Az osztrák és a szlovén légtérben 2016 november 8. óta szintén eltörölték a kötelező útvonalakat és a magyarhoz hasonló megoldást vezettek be.

Ez 2-3 perces repülési idő csökkenést jelent Magyarország felett, de ha ez kiterjedne más országokra, akkor nyilván az utasok számára is lenne kézzelfogható előnye.

Az uniós jogszabály 2022-től írja elő, hogy 9000 méter magasan Európában ez a szabad légtérhasználat minden államban rendelkezésre álljon. Addig végrehajtják a szükséges technológiai fejlesztéseket, és utána minden ország biztosítani tudja majd a "szabad légteret".

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.02.17. hétfő, 18:00
Csiki Varga Tamás
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet tudományos főmunkatársa
Veszélyes csapda egy államnak belföldre eladósodnia

Veszélyes csapda egy államnak belföldre eladósodnia

Az EU-tagállamok fiskális helyzete jelentős eltéréseket mutat, különösen az államadósság, a költségvetési egyenleg és a bankrendszer hazai államadósság-kitettsége („home bias”) tekintetében. Míg korábban az Európai Unió kifejezetten pártolta, hogy a tagállamok a hazai szereplőkre támaszkodjanak inkább az adósságfinanszírozásban, most egy friss bizottsági elemzésben árnyalták már álláspontjukat. Arra jutottak, hogy a magas belföldi kitettség (különösen ha a bankrendszer felé áll fenn) növeli a pénzügyi stabilitási kockázatokat, különösen egy esetleges fiskális vagy gazdasági sokk esetén a túlságosan nagy egymásrautaltság miatt, amire a Bizottság erősebb diverzifikálást ajánl a finanszírozásban.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×