A Eurostar csütörtökön jelentette be, hogy összesen 820 millió eurót fordít vasúti hálózatának fejlesztésére. A beruházásnak köszönhetően a Csalagúton át vasúti összeköttetés jöhet létre London, illetve Amszterdam, Frankfurt, Genf vagy Marseille között. A fejlesztés részét képezi 10 legújabb generációs Siemens vasúti szerelvény megvásárlása.
A szerelvényekért összesen 600 millió eurót fizet az 55 százalékban a francia nemzeti vasúttársaság (SNCF), 40 százalékban a brit kormány és 5 százalékban a belga nemzeti vasúttársaság (SNCB) tulajdonában lévő vállalat a Siemensnek.
A francia kormány állítása szerint a Siemens által kínált szerelvények nem felelnek meg Csalagútban érvényes szigorú biztonsági követelményeknek. A környezetvédelmi ügyekért felelős miniszter Jean-Louis Borloo és közlekedésügyi államtitkára Dominique Bussereau közös nyilatkozatban megdöbbentőnek nevezte, hogy "az Eurostar nem vette figyelembe a pályázati kiírásban szereplő biztonsági követelményeket".
A Eurostar vezérigazgatója, Nicolas Petrovic szerint a Csalagutat felügyelő francia-brit kormányközi bizottság még márciusban, hosszas egyeztetéseket követően nyilvánosságra hozta a részletes, új biztonsági előírásokra vonatkozó szempontjait. Ezek között nem szerepelt ellenvetés az új típusú, osztott hajtású szerelvényekkel szemben. A vezérigazgató azt is hozzátette, hogy mind a Siemens, mind az Alstom ilyen szerelvénnyel indult a pályázaton.
Az AFP tudósításában megjegyzik: az osztott hajtású vasúti szerelvényeken nem egy központi, hanem több, a kerekeket közvetlenül hajtó motor található, ez növeli a szerelvény utasbefogadó képességét, ugyanakkor növelheti a tűzesetek kialakulásának kockázatát is.
A Siemens által gyártott szerelvények összesen 900 fő befogadására képesek, 20 százalékkal többre, mint a most használatban lévő Alstomok. Az új vasúti járművek végsebessége 320 km óránként, és alkalmasak az egyéb európai útvonalakon való közlekedésre is.
Bejelentést tett Robert Fico állapotáról a miniszterelnök-helyettes