A gépjármű karbantartás- és javítás piacán azt észlelte az európai versenybizottság, hogy jelentősen emelkedtek a szolgáltatások árai. Egy autó megszerzésének, fenntartásának és üzemeltetésének teljes költségéből negyven százalékot tesznek ki a javítások - mondta el az InfoRádiónak a Gazdasági Versenyhivatal kommunikációs csoportvezetője.
Zenisek Andrea közölte: ezt az arányt már elfogadhatatlanul magasnak ítélte az Európai Bizottság. Az új, csoportmentességi szabállyal arra törekedett a testület, hogy csökkenjenek a fogyasztókra háruló karbantartási költségek. Ezentúl, ha garanciaidőben szüksége van az autósnak nem garanciális javításokra, akkor lehetősége nyílik arra, hogy ne a márkakereskedésben végeztesse el azokat, anélkül, hogy elvesztené a gépkocsi jótállását - tette hozzá a csoportvezető.
Az új szabályozásban azonban megmarad az a régi elv, hogy a garanciális javításokat továbbra is kötelező lesz a márkaszervizekkel elvégeztetni - jegyezte meg Zenisek Andrea. A bizottság azt várja a rendelettől, hogy erősödik a verseny a független szervizek és a márkaképviseletek között erősödik a verseny, a szolgáltatási árak is csökkennek majd - tette hozzá.
Eddig is így volt?
A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke szerint nincs változás az uniós versenyszabályozásban az autó márkaszervizekre, illetve az alkatrészgyártásra vonatkozóan.
Gablini Gábor elmondta: ez ügyben az első igazi változást már 2002-ben bevezette az Európai Bizottság. Az akkori szabályozás szerint a márkaszervizek jogainak egy része a független javítóműhelyekre is átruházható. Ennek a rendeletnek, amely egyébként érintette a kereskedelmi szférát is, a határideje járt le 2010. május 31-én - jegyezte meg.
A szövetség elnöke közölte: miután a kereskedelemre sokkal összetettebb, új szabályokat dolgoztak ki az Európai Bizottságban, három év haladékot adtak, hogy az érintettek fel tudjanak készülni a változásokra. A szervizek területén viszont nincsenek alapvető változások, tehát június elsejétől továbbra is a nyolc éve bevezetett szabályok lesznek hatályosak. A garanciális javításokat tehát továbbra is csak a márkaszervizekben végeztethetik el az autósok, mivel csak ott rendelkeznek a szakszerű munkához szükséges technológiával - hangsúlyozta a szakember.
A rendelet azt is leszögezi, hogy a garanciális idő alatt csakis gyárilag minősített, eredeti alkatrészt szabad beépíteni az autókba. A gyártók közzétesznek egy listát azokról az alkatrészekről, amelyet minden következmény nélkül beépíthetőek, de a felelősséget a független szerviznek kell vállalnia - tette hozzá Gablini Gábor, aki szerint a 2002-es törvénynek csupán a száma változott, a tartalma alig.
Hanganyag: Panulin Ildikó