Aggályait fejezte ki a Bankszövetség a jövő héten a parlament elé kerülő, a bankok egyoldalú szerződésmódosítást korlátozó törvénymódosításról. Nyers Rezső főtitkár az InfoRádiónak azt mondta: a bankok több ponton készek módosítani az eddigi gyakorlaton, de az elmúlt hetekben több olyan elem került be a törvényjavaslatba, amely gondot okoz a technikai végrehajtás szempontjából és tartalmilag is.
Példaként említette, hogy a törvényjavaslat szerint minden szerződést és annak módosításait be kell nyújtani a PSZÁF-nek, ez pedig kezelhetetlen helyzetet okozna a 10-20 millió szerződés miatt. Szintén komoly problémát jelent, hogy az érvényes szerződéseket is újra kell tárgyalni - közölte Nyers Rezső.
A főtitkár szólt arról is, hogy egyoldalú módosítás esetén a szerződésből való kilépés ingyenes lenne, ez pedig komoly gondokat okozna a jelzáloghitelek esetében.
Nyers Rezső szerint ha megszavazzák a képviselők a jogszabályt, akkor az tovább drágíthatja a hiteleket és lassíthatja a hitelkihelyezést az amúgy is pangó piacon.
GVH: élénkül a verseny
Nem a hiteleket drágítja, hanem inkább versenyt generál a bankok között a törvénymódosítási javaslat - ezt a Gazdasági Versenyhivatal szóvivője mondja. Mihálovits András szerint a hitelkihelyezés lassulására, a hitelek drágulására nem kell számítani.
A GVH még 2007 februárjában indított ágazati vizsgálatot a bankszektorban, mert észlelte, hogy a lakossági és a kisvállalati piacon bizonyos termékek esetében ritkán fordul elő, vagy magas költséggel jár a bankváltás, ami korlátozhatja, vagy torzíthatja a piaci verseny - emlékeztetett a szóvivő. A 2008 decemberében lezárult ágazati vizsgálat során megállapították, hogy a bankváltással kapcsolatos nehézségek miatt a hitelpiacokon a jellemzően hosszú távú szerződéses kapcsolatokban jelentős aszimmetria figyelhető meg a szolgáltatók javára. A hiteltermékek esetében a GVH négy olyan tényezőt azonosított, amelyek a versenyt torzítják. Ide sorolják az egyoldalú szerződésmódosítások gyakorlatát, a bankváltás magas költségeit, az árak nehéz összehasonlíthatóságát és az állami támogatások hordozhatóságának hiányát - emelte ki.
A hivatal a problémák mindegyikének orvoslására tett javaslatot és örömmel vette tudomásul, hogy ezek többsége bekerült a törvénymódosító javaslatba.
A jogszabály-módosítással a GVH meggyőződése szerint az ügyfelek jól járnak, még akkor is, ha a legutolsó javaslat a jelzálog-hitelintézetek által nyújtott jelzálog-hiteleket kivonja a verseny erősödését biztosító szabályok alól.
Mihálovits András hangsúlyozta: a GVH furcsállja, hogy a bankszövetség kommunikációjában azzal "riogat", hogy az ügyfelek érdekeit védő és a verseny számára kedvező törvénymódosítás miatt a fogyasztók az eddigieknél nehezebben jutnak majd hitelhez, és többet kell fizetniük a nekik folyósított kölcsönökért.
A szóvivő szerint a jelenlegi tapasztalatok abba az irányba mutatnak, hogy az árak keresleti piacon alakulnak ki, ahol nem kizárólag a tényleges költségek, hanem a fogyasztók fizetési hajlandósága a meghatározó. A GVH elemzései azt is mutatták, hogy a magyar kamatfelárak nemzetközi összehasonlításban még régiós szinten is meglehetősen magasak, ennek alapján jelentős áremelkedés a törvénymódosítás hatására nem várható különösen akkor, ha az ügyfelek élnek az új szabályozás adta lehetőségeikkel, amelyek révén a bankváltás költségei jelentősen csökkennek, az ügyfelek számára hátrányos szerződés módosítás esetén ingyenes kilépést tesznek lehetővé, ez pedig kellő visszatartó erőt jelenthet a bankok számára.
Hanganyag: Panulin Ildikó